Opanowałem stukanie pod deską "metodą mechaniczną"

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica
Awatar użytkownika
krankor
Zaawansowany
Posty: 340
Rejestracja: śr wrz 28, 2011 10:22
Auto:: Touran 1T1, 1.9 AVQ 2004
Imię:: Grzegorz
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp-ska
Podziękował: 22 razy
Otrzymał podziękowań: 52 razy

Opanowałem stukanie pod deską "metodą mechaniczną"

Post autor: krankor »

To już nie nadzieja. To pewność, że to działa na stałe. Pewnie na lata

Wszyscy albo prawie wszyscy wiedzą, że te stuki, czasem rytmiczne, pochodzą od silniczków sterujących klapkami sterującymi przepływami powietrza. Niektórym udało się wyciszyć z lepszym lub gorszym skutkiem za pomocą adaptacji itp.
Tak naprawdę są to silniczki z przekładniami ślimakowymi i potencjometrem. Coś jak modelarskie serwo. Całość ma wielkość paczki papierosów z trzema łapkami i wystającej pośrodku uniwersalnej osi. Wszystkie 6 sterowników ma tę samą bazę, różnią się tylko kształtem doczepionych do osi, na wcisk (z zatrzaskiem) dźwigienkami.
Stukanie wywołane jest zabrudzeniem potencjometru. Wysyła przerywane sygnały do komputera, a on daje do silnika impulsy, które spowodują znów ruszenie silnikiem, potencjometrem i poprzez dźwignie klapką. I tak w kółko do momentu, gdy brud się wytrze np. Na chwilę jest cicho :)
Albo brudu jest tyle, że potencjometr nie przewodzi wcale i sterownik klapki zamiera. "Wiesza się"
I właśnie to mi się zrobiło. Zawiesiły się klapki z sterownikami V158 i V159, które regulują temperaturę powietrza w obu nadmuchach. Lewym i prawym. U mnie stanęły w pozycjach "zimno" A zimna pora roku już się zaczęła...
Obrazek
To pozycje 4 i 5. Przy okazji mając zdjęte osłony wyjąłem też te, które się dało, czyli pozycje 2 i 3. Sterują klapką od obiegu zamkniętego i czegoś zaraz obok. Wg mnie to V70 i V170. Wyjmując "4" - lewą regulację klapy temperatury urwałem jedną łapkę - byłą pod blachą praktycznie nie do podejścia bez specjalnego klucza nasadowego. Naprawiłem ją przyklejając z powrotem i i wzmacniając całość. Jest teraz lepsze niż z fabryki :) Żeby dostać się do tego nr 6 muszę dorobić kluczyk. Nie bardzo widzę na razie jak wymontować 7, ale może nie trzeba na razie.
Najważniejsze - wyjąłem 4 z 6 sztuk i je rozebrałem. Oczywiście te, które VAG uważał za martwe - 4 i 5 - ożyły po wyczyszczeniu potencjometrów. Natomiast 2 i 3 wyjęte ale nadal podpięte drgały w swoich skrajnych położeniach. Teraz już nie drgają :) Złożyłem to dzisiaj i pracował tylko jakieś 20 minut. Było cichutko. Jutro przejedzie 150 km. Posłucham.
Dodam, że reset panelu u mnie nic nie dał. Zawieszone 4 i 5 nie ożyły po tym.

Po niedzieli zamieszczę zdjęcia i opis tego co zrobiłem.

EDIT:
Manual wymiany-naprawy silniczka V159 - prawego - od regulacji temperatury
Manual wymiany - naprawy silniczków G113 i V71
Ostatnio zmieniony sob lis 17, 2012 14:45 przez krankor, łącznie zmieniany 4 razy.
pozdrawiam Grzegorz
Awatar użytkownika
niko02
Władca postów
Posty: 4501
Rejestracja: sob lip 16, 2011 15:00
Auto:: BKD 2004r. 207KM 470Nm
Imię:: Michał
Lokalizacja: Szadek/Łódź/Warszawa
Podziękował: 384 razy
Otrzymał podziękowań: 325 razy

Post autor: niko02 »

Będzi super, jak będą zdjęcia, Czekamy :)
Touran by niko02Obrazek
ZWzPD :mrgreen:
Obrazek
Awatar użytkownika
krankor
Zaawansowany
Posty: 340
Rejestracja: śr wrz 28, 2011 10:22
Auto:: Touran 1T1, 1.9 AVQ 2004
Imię:: Grzegorz
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp-ska
Podziękował: 22 razy
Otrzymał podziękowań: 52 razy

Post autor: krankor »

pozdrawiam Grzegorz
seba244
Expert
Posty: 1872
Rejestracja: ndz paź 30, 2011 14:35
Auto:: Touran
Imię:: .......
Lokalizacja: J-no
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Post autor: seba244 »

krankor, zawsze sie przyda :brawa:
Lucky_Luck
Przeglądacz
Posty: 66
Rejestracja: ndz kwie 17, 2011 06:59
Auto:: Touran, BMM, '08, R-Line
Imię:: Łukasz
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Post autor: Lucky_Luck »

Świetna fotorelacja!!

Polecam wcześniejsze sprawdzenie "rozmiaru uszkodzenia" potencjometru w blokach pomiarowych.
Jeżeli jest tylko brudny będzie widać jak "skaczą" wartości. Jeżeli szykuje się coś więcej, może nie być widocznych wartości krańcowych.

Taki mały przykład z własnego doświadczenia:
http://www.touranklub.pl/forum/viewtopic.php?t=3748
ODPOWIEDZ