Z tego manuala dowiesz się jak zamontować czujnik deszczu i zmierzchu oraz jak go zakodować w swoim aucie.
Utworzono: 2011.07.16
Historia zmian:
2015.11.12 - rozbudowany fragment ustawiania czułości RLS
2015.09.04 - uwagi końcowe, wpływ gatewaya na działanie RLS
2013.04.16 - dopisany opis kodowania bajtu 00
Po pierwsze - co to jest i do czego służy?
Czujnik deszczu i zmierzchu, po angielsku Rain Light Sensor w skrócie często RLS lub R/LS, jest to czujnik, najczęściej w postaci czarnej skrzyneczki wielkości pudełka od zapałek, mocowany na przedniej szybie w miejscu które jest oczyszczane przez wycieraczki. Ma za zadanie włączyć światła gdy zapada zmierzch oraz utrzymywać widoczność poprzez sterowanie pracą wycieraczek.
[zdjęcie czujnika]
Zalety z posiadania czujnika:
- szyba oczyszczana jest zgodnie z natężeniem opadu, czyli (przynajmniej w teorii) system nie dopuszcza do zbyt dużej ilości kropel na szybie jak i do szorujowania wycieraczkami po suchej lub prawie suchej szybie
- światła mijania włączane w razie potrzeby (zmierzch, tunel)
- próby doprowadzenia szyby do czystości nawet jeśli to jest zaschnięty owad lub inne trwałe zabrudzenie (wycieraczki potrafią wtedy wręcz "wściekle" zamiatać po suchej szybie
- zużywanie energii w trybie zamykania szyb/szyberdachu w razie deszczu
Gdzie i w jaki sposób montuje się RLS w moim aucie?
Zasadniczo opis dotyczy mojego autka czyli VW Touran, ale jak możecie się przekonać podczas lektury, można te informacje wykorzystać w innych modelach.
Jak już napisałem czujnik powinien znajdować się na przedniej szybie w obszarze działania wycieraczek. Mniej więcej do 2006 roku Touran miał wycieraczki przeciwbieżne, później zaczęto montować wycieraczki współbieżne. Ma to znaczenie ponieważ po środku szyby od góry w zupełnie innym miejscu znajduje się strefa nieoczyszczana przez wycieraczki.
Na poniższym zdjęciu pokazane są obie szyby z fabrycznie zamontowanym uchwytem czujnika.

Jak widać dla wersji przeciwbieżnej czujnik jest dość blisko środka szyby. Dość długi odcinek wiązki elektrycznej idzie do niego w czymś co przypomina kijaszek, sam czujnik domknięty jest plastikową pokrywką, często z tego powodu nazywa się go w tej wersji montażu "packą na muchy". Gdy zobaczyłem to po raz pierwszy w aucie spacewalker'a od razu wiedziałem, że albo zamontuję go gdzieś indziej albo wcale

Mimo że 99% aut różnych marek ma czujnik zamontowany właśnie gdzieś w okolicach jak w Touranie w opcji współbieżnej to udało mi się wypatrzeć u kolegi w Citroenie Picasso, że ma on czujnik zamontowany na przedniej szybie ale od dołu tuż nad deską.

Ja wybrałem właśnie taki wariant

Co potrzebujemy do montażu RLS'a?
- czujnik deszczu i zmierzchu, ja kupiłem i zamontowałem o symbolu 1K0955559AF, powinny pasować również m. in. AG, AH
- kilka metrów kabla 0,5 mm2 (ja zastosowałem cieńszy 0,3 i uważam że starczy spokojnie)
- 3 piny 000979009E
- wtyczka 1C0973119B
- uchwyt przyklejany do szyby
- plastikowa nakładka maskownica kremowa długa 1T0955738 Y20
- ewentualnie plastikowa nakładka maskownica czarna krótka 5M0955738Y20 9B9
- plastikowe korytko maskownica kremowe długie 1T0955737 Y20
- ewentualnie plastikowa nakładka maskownica czarna krótka 5M0955737 9B9
- opcjonalnie PRIMER (czarny grunt do szyb)
- opcjonalnie czarny klej do szyb
- opcjonalnie czarna folia do oklejania szyb
- opcjonalnie żelek "mercedesowski"




Poniższy uchwyt jest niedostępny jako część zamienna do kupienia, jedynie z szybą można go zamówić.
Po wielu miesiącach poszukiwań udało mi się zdobyć kilka takich nowych uchwytów, jeśli będziesz takiego szukał aby powtórzyć tego moda to skontaktuj się ze mną, jest spora szansa że będę miał taki do odstąpienia.


Jak możemy przymocować czujnik do szyby?
Jeśli masz wycieraczki współbieżne (nowsze rozwiązanie), to możesz dokupić uchwyt oryginalny, który przykleisz w miejscu jak na zdjęciu z szybami lub zamiast lusterka jeśli je masz klejone do szyby. Oczywiście musisz zapewnić przezroczystość w miejscu styku żelka z szybą.
Do przyklejenia uchwytu użyj kleju do szyb.
Jeśli masz wycieraczki przeciwbieżne to sprawa jest nieco trudniejsza. VW nie sprzedaje oryginalnego uchwytu, tylko całą szybę z tym uchwytem

Samo przymocowanie uchwytu lub samego czujnika na żelek "mercowy" dobrze jest poprzedzić odpowiednim przygotowaniem szyby. Chodzi o to aby wykonać coś w rodzaju czarnej ramki na szybie która obejmie czujnik dookoła i ukryje klej od uchwytu lub zewnętrze samego czujnika jeśli będziemy patrzeć od zewnątrz.
Oryginalnie jest to nanoszone w fabryce i wygrzewane, jest to tzw. farba ceramiczna. My musimy to zrobić albo przy pomocy PRIMERA albo folii do przyciemniania szyb.
Po przemyśleniach zdecydowałem się na folię, łatwiej z niej wyciąć pożądany kształt, w razie niepowodzenia łatwiej też usunąć folię i powtórzyć montaż. Brak też ryzyka uflejania auta bardzo trudno zmywalnym PRIMEREM.
Jeśli zdecydujesz się na PRIMER to maskujesz odpowiedni kształt na szybie jakąś folią/taśmą która nie zostawia śladów kleju na szybie, następnie takim małym pomponikiem dodawanym do PRIMERA malujesz dokładnie wybrany przez siebie kształt. Ten kształt jest dość dowolny, chodzi o to żeby czujnik dolegał do szyby przezroczystej i aby dookoła zasłonić czarnym to co chcesz ukryć, jak popatrzysz na auta z czujnikami to zobaczysz że co producentto inny kształt. Ja wymyśliłem sobie kształt który najbardziej przypomina ducha i tak go będę dalej nazywał.
Po około 20 minutach (przeczytaj instrukcję od twojego PRIMERA) możesz odkleić folie maskujące i przystąpić do mocowania uchwytu jeśli go masz lub czujnika jeśli przykleisz go na żelek "mercedesowski".
Jeśli zdecydujesz się jak ja na folię to wycinasz sobie spokojnie ducha z folii lub inny kształt według uznania, moczysz szybę wodą z dodatkiem płynu do mycia naczyń, odklejasz folię zabezpieczającą i naklejasz ducha na szybę, wyciskasz powietrze spod folii przy pomocy rakli lub kawałka gumki lub filcu. Jeśli chcesz kleić uchwyt to musisz poczekać minimum 4 dni aby folia dobrze związała z szybą (informacja z firmy trudniącej się wyklejaniem szyb samochodowych) lub od razu możesz kleić żelka mercedesowskiego do "oczka" w duchu i do tego czujnik.
Ja nałożyłem na uchwyt klej do szyb i go przykleiłem. Po około 2 godzinach zwilżyłem wodą oryginalny żelek i włożyłem czujnik w uchwyt. Następnie przytwierdziłem specalnymi blaszkami czujnik do uchwytu, jeśli nie masz tych blaszek to możesz wykorzystać jakiś sprężysty drut który odpowiednio wygniesz aby przyciskał on czujnik do szyby.

Aby od strony kabiny zamaskować czujnik użyłem oryginalnej osłony skracając ją nieco i na gorąco wyginając jej "nóżkę". W ten sposób uzyskałem dość profesjonalny efekt, przy okazji jeszcze tę osłonę polakieruję na kolor zgodny z deską co będzie jeszcze lepiej wyglądać. Osłona występuje tylko w kolorze jasnym co dobrze pasuje do podsufitkianie do deski











Podłączenie elektryczne
Pin 1 czujnika łączymy ze stałym plusem.
Pin 2 czujnika łączymy z masą.
Pin 3 czujnika łączymy z Bordnetzem, wtyczka F pin 3.

Kodowanie
Aby aktywować czujnik w CECM ustawiamy odpowiednie kodowanie.

W blokach pomiarowych możemy sobie podejrzeć co czujnik "widzi". W polu BRIGHTNESS jest odczyt światła gdzie 7 to maksymalna jasność a 0 to ciemność. W polu RAIN QUANTITY jest odczyt natężenia deszczu, 0 to brak kropel, 7 to maksymalna wartość odczytu. UWAGA! To nie działa dla "stacjonarnych" kropel, jeśli spryskacie szybę to po sekundzie czy dwóch wskazanie będzie i tak 0. Aby czujnik wskazywał deszcz kropli musi przybywać


Możemy również dostosować działanie systemu do naszych preferencji oraz ustawić czułość czujnika światła i deszczu. Jeśli światła będą ci się włączać za wcześnie lub za późno to musisz tu sobie namieszać




Highway Light Function active (above 140kph) - włącznik świateł w trybie AUTO, jazda z prędkością powyżej 140 km/h przez co najmniej 120 sekund powoduje włączenie świateł mijania
Rain Light Function active - jeśli na AUTO wycieraczki wykonają 7 szybkich ruchów to automatycznie włączone zostaną światła mijania (system założy że jedziemy w deszczu)
Rain Closing active - działa tylko jeśli auto jest ZAMKNIĂTE, jeśli zostawimy szyby/szyberdach otwarty i zacznie padać to automatycznie nastąpi domknięcie szyb/szyberdachu, dodatkowym bitem w komforcie możemy ustawić czy funkcja jest zawsze aktywna czy też za każdym razem przed wyjściem z auta należy ją uaktywnić z menu FIS, chodzi o to że gdy funkcja jest aktywna to czujnik jest zasilany i auto pobiera więcej prądu/energii z akumulatora, m.in. dlatego jeśli zostawimy auto z aktywnym czuwaniem na deszcz to po 24 godzinach nie zależnie od opadów i tak szyby zostaną domknięte a funkcja zdeaktywowana
Rain Sensor inactive - wyłączenie czujnika deszczu, czujnik zmierzchu będzie nadal działał

Nie musimy się przy tym trzymać wartości rozwijanych z listy, można również wpisać bezpośrednio wartość w pole kodowania. W moim przypadku po dłuższym strojeniu, czułość światła mam ustawioną na 07 a deszczu na 0A. Pole rozwijane jest wtedy puste tak jak na poniższym obrazku.


Regulacja poziomu czułości czujnika zmierzchu czyli co zrobić kiedy automat włącza mi światła za wcześnie lub za późno
Większość z nas podczas użytkowania RLS zauważa, że światła mijania włączają się raczej wcześniej niż gdybyśmy sami zdecydowali. Oczywiście można to zmienić, i to zarówno żeby opóźnic włączanie świateł jak i przyspieszyć, i to praktycznie w pełnym zakresie, czyli można tak ustawić że zawsze czujnik będzie widział że jest widno jak i że zawsze będzie widział że jest ciemno.
Uwaga - liczby w systemie szesnastkowym najlepiej oznaczać na końcu literą h a w systemie binarnym b, w ten sposób unikamy pomyłek. Bo samo np. 11 oznacza że jeśli autor myślał o systemie dziesiętnym to jest liczba 11, jeśli myślał o systemie szesnastkowym (heksadecymalnym) to jest to liczba dziesiętna 17 a jeśli myślał o dwójkowym (binarnym) to jest to liczba dziesiętna 3

Ustawienia/regulacji dokonujemy w bajcie 01, bajt w zapisie dziesiętnym może przyjąć wartości od 0 do 255, w zapisie szesnastkowym od 00h do FFh a w zapisie dwójkowym od 00000000b do 11111111b. Wartość 0 oznacza największą czułość czujnika czyli praktycznie zawsze będzie on widział że jest widno, wartość 255 oznacza najmniejszą czułość czyli praktycznie zawsze dla czujnika będzie ciemno. Standardowo jest tam wpisana wartość szesnastkowo 30h czyli dziesiętnie 48 (3x16=48) a w systemie dwójkowym 00110000b (1x32+1x16=48).
Nam najłatwiej będzie wpisywać wartości w systemie szesnastkowym, z moich doświadczeń wynika, że dobrze się sprawdzają wartości pomiędzy 06h a 16h, w zapisie dziesiętnym będzie to pomiędzy 6 a 22. Najlepiej jak sam wypróbujesz, zacznij np. od wartości 10h i zobacz jak się będzie zachowywać. Kolejna uwaga to zasłanianie czujnika lub świecenie jakimiś źródłami światła nie nadaje się do precyzyjnego wyregulowania czułości czujnika! Tylko zgrubnie możemy sprawdzić czy jakoś tam działa, natomiast precyzyjne wyregulowanie wymaga naturalnych warunków jazdy, wynika to z czułości na odpowiednie widmo (częstotliwość światła) jak i na algorytmy reakcji na zmiany natężenia światła zaszyte w bordnetzu lub BCMie!
Na poniższym zrzucie widzisz moje kodowanie, dziesiętnie pomijając zero na początku mamy 1509197, nas bardziej interesuje zapis 17074Dh co jest dokładnie tą samą liczbą tylko zapisaną szesnastkowo. Oznacza to że pierszy bajt wynosi 17h.

Na kolejnym zrzucie widzisz że bajt 01 ma wartość 07h czyli 7 w zapisie dziesiętnym.

I właśnie tutaj wstawiaj wartości z zakresu 00h do FFh i obserwuj zachowanie świateł, oczywiście najlepiej zacznij od wartości które podałem czyli zakresu 06h do 16h.
Jeśli masz interfejs który umożliwia tylko kodowanie w systemie dziesiętnym to podaję teraz jak sobie z tym poradzić.
Załóżmy że masz tylko kodowanie w zapisie dziesiętnym czyli 1509197, najpierw zamień to kodowanie na zapis szesnastkowy, jeśli potrafisz to zrób to w pamięci czy na kartce, oczywiście łatwiej będzie skorzystać z jakiegoś konwertera on-line np. tutaj - http://systemyliczbowe.urfu.pl/, w miejsce systemu dziesiętnego wpisz naszą liczbę 1509197 i uzyskasz zapis tej liczby w innych systemach liczbowych. Nas głównie interesuje szesnastkowy i widzimy tam 17074Dh. Ponieważ wiemy że czułość RLS jest zapisana w bajcie 01 (pierwsze 2 znaki to bajt 00, trzeci i czwarty znak to bajt 01) to widzimy że mamy zakodowaną wartość 07h czyli 07 dziesiętnie.

Załóżmy że chciałbyś nieco przyspieszyć załączanie się świateł wraz z nadciągającym zmierzchem, zatem chcemy zwiększyć czułość czujnika, wprowadźmy zatem zamiast 07h wartość 16h w bajt 01. W naszym konwerterze wpisujemy zatem 17164Dh i uzyskujemy wartość dzisiętną 1513037, i to jest wartość którą należy zakodować


Poćwiczmy jeszcze troszkę


Na koniec zagadka dla dociekliwych


W podpowiedzi do kodowania w RLS bajtu 00 mamy wartości dla bitu 3-4 w postaci 00, 08, 10 i 18. Czy wiesz dlaczego są tam takie wartości? Ja sobie myślę że ewidentnie ktoś tutaj dał ciała i mu się kilka rzeczy pomieszało

Uruchomienie na MFA domykania szyb w razie jakby czujnik wykrył opady.

Uwagi końcowe
Czasami raportujecie że nie włączają się światła na AUTO. Zastanawiacie się czy czasami wersja gatewaya nie powinna być jakaś tam żeby wszystko banglało. Otóż przed chwilą zapodałem u siebie archiwalnego gatewaya 1K0907530C i wszystko pięknie działało. Następnie wypiąłem gatewaya i nadal wszystko pięknie działało. Jak na moje oko to dowodzi że wersja GW nie ma najmniejszego znaczenia.
Wszelkie uwagi mile widziane.
Linki do innych manuali i artykułów na forum Touran Klub Polska
http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=39016#39016
Jak zrobić sobie łatwo zrzut tego manuala lub innych stron WWW?
Często możesz chcieć zrobić sobie zrzut strony aby móc ją przeglądać szczególnie w momencie gdy jest brak internetu. Na przykład robisz coś w aucie przy pomocy VCDSa i masz internet wyłączony lub jesteś poza zasięgiem a chciałbyś coś doczytać z mojego lub innego manuala.
Najprościej jest zapisać stronę WWW w postaci jednego zarchiwizowanego pliku wraz ze zdjęciami.
Do Firefoxa trzeba doinstalować wtyczkę np. Mozilla Archive Format i z menu Plik wybrać opcję Zapisz jako "MAFF".
Wchodzimy na stronę http://maf.mozdev.org/ i klikamy w przycisk Install Mozilla Archive Format, w kolejnym okienku potwierdzamy instalację, restart FireFoxa i gotowe!

W Internet Explorerze wybierasz opcję Zapisz jako... "MHT".

Później już możesz łatwo przenosić i przeglądać w ten sposób zapisane strony bez połączenia z internetem.
Jeśli uważasz, że warto było poświęcić czas na napisanie tego manuala i chcesz dać znać o tym autorowi to postaw mu PIWO

