Ostatnie zmiany:
2017.11.06 - przeniesiebie zdjęć na nowy działający serwer
2012.11.18 - publikacja manuala
Manual ten pasuje do większości aut grupy VW, na pewno do VW Touran, Golf V, Golf Plus, Passat B6, Tiguan, Skoda Octavia II, Audi TT II i wielu innych.
Ustawienie istniejących świateł w tryb działania świateł dziennych można zrobić co najmniej na 2 sposoby.
Tryb skandynawski
Pierwszy, według mnie powszechniejszy ale zarazem gorszy, w CECM (Central Electric Control Module) ustawiamy bajt 0 bit 3, czyli tzw. światła skandynawskie. Po przekręceniu stacyjki zapalają się światła mijania z przodu i tyłu oraz pozycyjne z przodu. Moim zdaniem jest to bez sensu z kilku powodów:
1 - palimy z przodu pozycje, co za tym idzie zużywamy je
2 - palimy z tyłu pozycyjne, zużywają się żarówki oraz w dzień jest gorzej widoczne hamowanie, większe ryzyko że nam ktoś wdeczy w kufer
3 - jeśli chcemy mieć zapalony silnik i zgaszone światła (dot. szczególnie w nocy) to nie ma takiej możliwości (!) , możemy co najwyżej zredukować świecenie ustawiając przełącznik świateł na pozycyjne, a czasem jest potrzeba dyskretnie postać w nocy na włączonym silniku (bo zimno a chcemy kogoś mile zaskoczyć obecnością


Tryb Ameryka Północna
Drugi to tzw. Ameryka Północna, który stosuję od początku, do połowy 2009r. był nielegalny i zdarzało się, że policjant potrafił się czepiać. Od 20 czerwca 2009r. ustawodawca w naszej ojczyźnie poszedł po rozum do głowy i ustanowił, że światła dzienne są istotne tylko z przodu, co za tym idzie tylne pozycyjne mogą świecić ale nie muszą! Dla zainteresowanych monitor rządowy pod tym adresem Treść ustawy. Proszę spojrzeć w tabelkę poz. 18 przypis 45.
Dla drugiego sposobu ustawiamy bajt 0 bit 4. Jakie różnice?
Ano jak dla mnie kolosalne, świecą się tylko światła przednie mijania (słownie 2 żarówki) i nic poza tym. Światła te zapalają się po zwolnieniu ręcznego, co za tym idzie można zapalać samochód bez wcześniejszego odpalania świateł (w metodzie skandynawskiej zawsze po przekręceniu stacyjki od razu zapalały się światła), możemy stojąc na zapalonym silniku prosto je zgasić zaciągając ręczny, no i z tyłu w końcu światła rozbłyskają tylko jak hamujemy!
Możemy też kogoś zaskoczyć sterowaniem światłami poprzez dźwignię ręcznego, wielu autoznawców jak im to pokazałem rozdziawiało usta w zdumieniu, zobaczenie tego - BEZCENNE

Oczywiście część osób będzie chciała jeszcze zejść z traconej mocy na rzecz świateł dziennych szczególnie w wersji LED czy zaoszczędzić na Xenonach.
Dla takich osób pozostaje montaż dodatkowych świateł LED, ale czy tylko?
Cóż, panowie inżynierowie z VAG zdaje się odrobili lekcję i dali nam parę bitów którymi możemy jeszcze nieco poszaleć

Przednie przeciwmgielne jako dzienne
Po kolei, w bajcie 17 bit 4 można ustawić, żeby zamiast świateł mijania (tak, dobrze się domyślacie to dla was XENONOWCY

UWAGA! W myśl przepisów jest to rozwiązanie nielegalne, aby było legalne na światłach musi być oznaczenie DLR. Gwoli ścisłości dodam, że nie słychać jakoś o akcji ścigania kierowników z tak ustawionymi światłami, ale miejcie tego świadomość, jak traficie na szczególarza to wam może troszkę naprzeszkadzać.
Obniżenie mocy świateł mijania w trybie dziennych
W bajcie 8 bit 0 można ustawić obniżenie intensywności świecenia przednich świateł mijania w czasie ich działania jako światła dzienne (nie ma to oczywiście wpływu na sposób ich świecenia w trybie świateł mijania !!!).
UWAGA! Niezalecane dla xenonów!
W kolejnych bitach bajtu 8-mego można ustawiać wartość mocy w procentach, ja ustawiłem na 50% i wydaje mi się na razie że to wartość wystarczająca. Zaklikując kolejne bity w bajcie 8-mym patrzymy w okienko DEC, wartość w nim pokazywana to moc światełek w procentach.
Linki do innych manuali i artykułów na forum Touran Klub Polska
http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=39016#39016
Jak zrobić sobie łatwo zrzut tego manuala lub innych stron WWW?
Często możesz chcieć zrobić sobie zrzut strony aby móc ją przeglądać szczególnie w momencie gdy jest brak internetu. Czasem też zdjęcia znikają czasowo lub na stałe z jakiegoś serwera i jest problem aby je odzyskać. Remedium na te przypadki to zrobienie sobie zrzutu manuala wraz ze zdjęciami w jednym wygodnie spakowanym pliku.
Polecam zapisywanie do formatu MAFF lub MHT. Do Firefoxa trzeba doinstalować wtyczkę np. Mozilla Archive Format i z menu Plik wybrać opcję Zapisz jako "MAFF".
W Internet Explorerze wybierasz opcję Zapisz jako... "MHT".
Później już możesz łatwo przenosić i przeglądać w ten sposób zapisane strony bez połączenia z internetem lub gdy strona lub zdjęcia zniknęły w czeluściach internetu

Jeśli uważasz, że warto było poświęcić czas na napisanie tego manuala i chcesz dać znać o tym autorowi to naciśnij proszę ikonę podziękowania dla autora postu

Zachęcam też do wspierania forum poprzez wpłacanie cegiełek na jego utrzymanie, najlepiej zrobić to poprzez uczestnictwo w programie Dobrodziej TKP, więcej przeczytasz na ten temat pod tym linkiem http://www.touranklub.pl/forum/viewtopic.php?f=8&t=7723
Czasem w danym manualu piszę że mam jakieś części do wykorzystania przy jego realizacji, miło mi będzie jeśli skorzystasz z mojej oferty, a ja za te kilka złociszy chętnie wypiję za Twoje Zdrowie!

Nr telefonu do kontaktu powinien być w moim podpisie na forum...
Lepiej się pisze jak się wie, że ktoś skorzystał albo chociaż docenił
