VW Touran - Światła do jazdy dziennej - kodowanie

Miejsce do prezentowania własnych modyfikacji - co ulepszyliśmy, usprawniliśmy i chcemy podzielić się tym z innymi.

Statystyka użyteczności :) - Po przeczytaniu:

Dobrze wiedzieć, zakoduję sobie wersję North America:)
107
73%
Dobrze wiedzieć, zakoduję sobie wersję Skandinavian
12
8%
Nie będę poprawiał po fabryce, oni wiedzą co robią
2
1%
Prędzej sobie LED'owe dzienne dołożę
26
18%
 
Liczba głosów: 147

Awatar użytkownika
jarry
Władca postów
Posty: 5698
Rejestracja: pn sty 17, 2011 15:04
Auto:: 1T1 '05, 521 '10, 542 '11
Imię:: Rołbert
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 584 razy
Otrzymał podziękowań: 828 razy

VW Touran - Światła do jazdy dziennej - kodowanie

Post autor: jarry »

Z tego manuala dowiesz się jak zakodować światła do jazdy dziennej w autach ze sterownikiem centralnej elektryki tzw. Bordnetz, np. Touran 2003-2010, Passat B6 i B7, Golf V, Octavia 2 przedliftowa itp.

Ostatnie zmiany:
2017.11.06 - przeniesiebie zdjęć na nowy działający serwer
2012.11.18 - publikacja manuala


Manual ten pasuje do większości aut grupy VW, na pewno do VW Touran, Golf V, Golf Plus, Passat B6, Tiguan, Skoda Octavia II, Audi TT II i wielu innych.

Ustawienie istniejących świateł w tryb działania świateł dziennych można zrobić co najmniej na 2 sposoby.

Tryb skandynawski

Pierwszy, według mnie powszechniejszy ale zarazem gorszy, w CECM (Central Electric Control Module) ustawiamy bajt 0 bit 3, czyli tzw. światła skandynawskie. Po przekręceniu stacyjki zapalają się światła mijania z przodu i tyłu oraz pozycyjne z przodu. Moim zdaniem jest to bez sensu z kilku powodów:

1 - palimy z przodu pozycje, co za tym idzie zużywamy je
2 - palimy z tyłu pozycyjne, zużywają się żarówki oraz w dzień jest gorzej widoczne hamowanie, większe ryzyko że nam ktoś wdeczy w kufer
3 - jeśli chcemy mieć zapalony silnik i zgaszone światła (dot. szczególnie w nocy) to nie ma takiej możliwości (!) , możemy co najwyżej zredukować świecenie ustawiając przełącznik świateł na pozycyjne, a czasem jest potrzeba dyskretnie postać w nocy na włączonym silniku (bo zimno a chcemy kogoś mile zaskoczyć obecnością :) ), w opcji skandynawskiej tak się nie da :(

Tryb Ameryka Północna

Drugi to tzw. Ameryka Północna, który stosuję od początku, do połowy 2009r. był nielegalny i zdarzało się, że policjant potrafił się czepiać. Od 20 czerwca 2009r. ustawodawca w naszej ojczyźnie poszedł po rozum do głowy i ustanowił, że światła dzienne są istotne tylko z przodu, co za tym idzie tylne pozycyjne mogą świecić ale nie muszą! Dla zainteresowanych monitor rządowy pod tym adresem Treść ustawy. Proszę spojrzeć w tabelkę poz. 18 przypis 45.

Dla drugiego sposobu ustawiamy bajt 0 bit 4. Jakie różnice?

Ano jak dla mnie kolosalne, świecą się tylko światła przednie mijania (słownie 2 żarówki) i nic poza tym. Światła te zapalają się po zwolnieniu ręcznego, co za tym idzie można zapalać samochód bez wcześniejszego odpalania świateł (w metodzie skandynawskiej zawsze po przekręceniu stacyjki od razu zapalały się światła), możemy stojąc na zapalonym silniku prosto je zgasić zaciągając ręczny, no i z tyłu w końcu światła rozbłyskają tylko jak hamujemy!

Możemy też kogoś zaskoczyć sterowaniem światłami poprzez dźwignię ręcznego, wielu autoznawców jak im to pokazałem rozdziawiało usta w zdumieniu, zobaczenie tego - BEZCENNE :)

Obrazek


Oczywiście część osób będzie chciała jeszcze zejść z traconej mocy na rzecz świateł dziennych szczególnie w wersji LED czy zaoszczędzić na Xenonach.

Dla takich osób pozostaje montaż dodatkowych świateł LED, ale czy tylko?
Cóż, panowie inżynierowie z VAG zdaje się odrobili lekcję i dali nam parę bitów którymi możemy jeszcze nieco poszaleć :)

Przednie przeciwmgielne jako dzienne

Po kolei, w bajcie 17 bit 4 można ustawić, żeby zamiast świateł mijania (tak, dobrze się domyślacie to dla was XENONOWCY ;) ) w rolę dziennych weszły światła przeciwmgielne. W bajt 20 można ustawiać moc świecenia halogenów.

UWAGA! W myśl przepisów jest to rozwiązanie nielegalne, aby było legalne na światłach musi być oznaczenie DLR. Gwoli ścisłości dodam, że nie słychać jakoś o akcji ścigania kierowników z tak ustawionymi światłami, ale miejcie tego świadomość, jak traficie na szczególarza to wam może troszkę naprzeszkadzać.

Obrazek


Obniżenie mocy świateł mijania w trybie dziennych

W bajcie 8 bit 0 można ustawić obniżenie intensywności świecenia przednich świateł mijania w czasie ich działania jako światła dzienne (nie ma to oczywiście wpływu na sposób ich świecenia w trybie świateł mijania !!!).
UWAGA! Niezalecane dla xenonów!

W kolejnych bitach bajtu 8-mego można ustawiać wartość mocy w procentach, ja ustawiłem na 50% i wydaje mi się na razie że to wartość wystarczająca. Zaklikując kolejne bity w bajcie 8-mym patrzymy w okienko DEC, wartość w nim pokazywana to moc światełek w procentach.

Obrazek

Linki do innych manuali i artykułów na forum Touran Klub Polska

http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=39016#39016



Jak zrobić sobie łatwo zrzut tego manuala lub innych stron WWW?

Często możesz chcieć zrobić sobie zrzut strony aby móc ją przeglądać szczególnie w momencie gdy jest brak internetu. Czasem też zdjęcia znikają czasowo lub na stałe z jakiegoś serwera i jest problem aby je odzyskać. Remedium na te przypadki to zrobienie sobie zrzutu manuala wraz ze zdjęciami w jednym wygodnie spakowanym pliku.

Polecam zapisywanie do formatu MAFF lub MHT. Do Firefoxa trzeba doinstalować wtyczkę np. Mozilla Archive Format i z menu Plik wybrać opcję Zapisz jako "MAFF".

Obrazek

W Internet Explorerze wybierasz opcję Zapisz jako... "MHT".

Obrazek

Później już możesz łatwo przenosić i przeglądać w ten sposób zapisane strony bez połączenia z internetem lub gdy strona lub zdjęcia zniknęły w czeluściach internetu ;)



Jeśli uważasz, że warto było poświęcić czas na napisanie tego manuala i chcesz dać znać o tym autorowi to naciśnij proszę ikonę podziękowania dla autora postu :) To taki mały przycisk na dole z kciukiem uniesionym do góry.

Obrazek

Zachęcam też do wspierania forum poprzez wpłacanie cegiełek na jego utrzymanie, najlepiej zrobić to poprzez uczestnictwo w programie Dobrodziej TKP, więcej przeczytasz na ten temat pod tym linkiem http://www.touranklub.pl/forum/viewtopic.php?f=8&t=7723

Czasem w danym manualu piszę że mam jakieś części do wykorzystania przy jego realizacji, miło mi będzie jeśli skorzystasz z mojej oferty, a ja za te kilka złociszy chętnie wypiję za Twoje Zdrowie! :drinks:

Nr telefonu do kontaktu powinien być w moim podpisie na forum...

Lepiej się pisze jak się wie, że ktoś skorzystał albo chociaż docenił :)
[/center]
Ostatnio zmieniony wt gru 11, 2012 00:27 przez jarry, łącznie zmieniany 1 raz.
pozdraVWiam, jarry
TEL. 66(osiem) 403 66(dziewięć)


"Frustra vivit, qui nemini prodest"

*PW wyłączone - proszę pisać na email
*moje auto http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=7898
*mój kanał YT - http://www.youtube.com/user/VWTouranPol ... ist&view=1
Awatar użytkownika
rock4
Specjalista
Posty: 819
Rejestracja: ndz lut 27, 2011 22:19
Auto:: Touran 1,9 AVQ 2003
Imię:: Marek
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 20 razy
Kontakt:

Re: VW Touran - Światła do jazdy dziennej - kodowanie

Post autor: rock4 »

jarry pisze:Ano jak dla mnie kolosalne, świecą się tylko światła przednie mijania (słownie 2 żarówki) i nic poza tym. Światła te zapalają się po zwolnieniu ręcznego, co za tym idzie można zapalać samochód bez wcześniejszego odpalania świateł (w metodzie skandynawskiej zawsze po przekręceniu stacyjki od razu zapalały się światła), możemy stojąc na zapalonym silniku prosto je zgasić zaciągając ręczny, no i z tyłu w końcu światła rozbłyskają tylko jak hamujemy!
Jarry: czyli jeśli na drodze będzie wzniesienie i się zatrzymamy zaciągając ręczny to światełka nam zgasną?
Pomysł godny wykorzystania, czy to we wszystkich Touranach jest do zrobienia, nawet w tych z 2003 roku?
Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
jarry
Władca postów
Posty: 5698
Rejestracja: pn sty 17, 2011 15:04
Auto:: 1T1 '05, 521 '10, 542 '11
Imię:: Rołbert
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 584 razy
Otrzymał podziękowań: 828 razy

Post autor: jarry »

No więc zgasną i to chyba jedyna podnoszona przez niektórych wada tego rozwiązania. Czyli stajemy jako pierwsi na skrzyżowaniu na czerwonym, jest pod górę czyli ręczny, a z przeciwka radiowóz akurat z ochotą polujący na gostków bez świateł.

Powiem wam jednak, że mój znajomy będący autorytetem w Komendzie Ruchu Drogowego wyjaśnił mi że są pewne odstępstwa od przepisów Ruchu Drogowego. Na przykład jest wymagane żeby przednie przeciwmgielne świeciły się oba, innymi słowy przepisy nie dopuszczają zapalenia się jednego tego światła (poza spaleniem żarówki oczywiście ;) ). Ponieważ już dość dużo samochodów doświetla zakręty jednym reflektorem przeciwmgłowym to praktycznie każdy z nich nadaje się do zatrzymania dowodu rejestracyjnego (w myśl przepisów). I on występował z interpelacją w tej sprawie i nasza "góra" od przepisów stwierdziła żeby nie karać takich kierowców bo to jest właściwość auta nadana przez producenta. No cóż, wzruszył ramionami na taką odpowiedź, po prostu takie mamy prawo w Polsce. Jak zapytałem go o tę kwestię z ręcznym to powiedział że analogicznie, należy pokazać policjantowi że NIE ma możliwości jazdy bez świateł mijania/dziennych gdyż to samochód podczas jazdy wymusza po zwolnieniu ręcznego ich zapalenie.

Z praktyki (jeżdżę tak już 3 lata) wiem że bardzo rzadko jestem pierwszy na światłach pod górę, często w takiej sytuacji jestem już na światłach mijania a wtedy one oczywiście nie gasną. Można sobie wyrobić odruch żeby w takiej sytuacji włączać światła mijania. Kilka razy z premedytacją widząc policjantów którzy stoją przy drodze polując na kierowców nieprzepisowców wywoływałem zgaśnięcie świateł poprzez ręczny, niestety nigdy mnie nie zatrzymali choć jak widziałem zauważyli to. Z pewnością dla nich liczy się auto w ruchu, a tak to sobie pewnie pomyśleli że gościowi zgasł silnik i dopiero po odpaleniu światła się zapaliły. To zresztą też dobre tłumaczenie w razie czego, stanąłeś na skrzyżowaniu i zgasła maszyna, po chwili udało ci się uruchomić i światła się już paliły. Nie ma możliwości karania za takie coś, co najwyżej uśmiech politowania wam grozi że taki fajny wóz a gaśnie ;)

W każdym Touranie tak można zrobić, od pierwszego egzemplarza który zjechał z taśmy.
pozdraVWiam, jarry
TEL. 66(osiem) 403 66(dziewięć)


"Frustra vivit, qui nemini prodest"

*PW wyłączone - proszę pisać na email
*moje auto http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=7898
*mój kanał YT - http://www.youtube.com/user/VWTouranPol ... ist&view=1
Awatar użytkownika
spacewalker
Władca postów
Posty: 3413
Rejestracja: śr wrz 08, 2010 21:48
Auto:: 1T1 CFGC 184KM 420Nm
Imię:: Marcin
Lokalizacja: PL
Podziękował: 114 razy
Otrzymał podziękowań: 696 razy

Post autor: spacewalker »

Zgasną pod warunkiem ze masz włączone tylko przednie światła. Jesli masz czujnik zmierzchu albo włącznik świateł ustawiony na wszytskie światła, nic się nie stanie.
Co do policji - powiedz "psu" by się gonił na drzewo, niech 30km/h ograniczenia na autostradzie jeszcze wprowadzi bo mu 110 nie pasuje. Moze niech napisze program do sterownika zeby nie dał opcji doświetlania zakretów, albo mu gól skacze ze sam tak nie ma. Cała europa ma, a jakis "krawęznik" się pluje ze tu tak nie moze byc. Ile tak naprawde doświetlaja się zakrety ? Niech łapią tych co w biały dzien jadą na włączonych wszytskich swiatłach, halogenach, długich itp. Audi ma przyciemniane LED jak włączy się kierunek i tez mu to pewnie przeszkadza, bo wtedy kierowca nic nie zobaczy, a halogenem oslepia, z przyciemnionym nie widzi ...co za koles. Osmieszają się tylko takimi stwierdzeniami.
Awatar użytkownika
rock4
Specjalista
Posty: 819
Rejestracja: ndz lut 27, 2011 22:19
Auto:: Touran 1,9 AVQ 2003
Imię:: Marek
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 20 razy
Kontakt:

Post autor: rock4 »

no i nam się space zdenerwował na nasze, polskie "psy" ;)
a wracając do tematu to mam jeszcze dwa pytanka:
1. w trybie Ameryka Północna światła zapalą się dopiero gdy silnik pracuje, czy już w chwili przekręcenia kluczyka?
2. skoro świecą tylko światła mijania, rozumiem że deska rozdzielcza też nie jest podświetlana?
Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
jarry
Władca postów
Posty: 5698
Rejestracja: pn sty 17, 2011 15:04
Auto:: 1T1 '05, 521 '10, 542 '11
Imię:: Rołbert
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 584 razy
Otrzymał podziękowań: 828 razy

Post autor: jarry »

światła zapalają się po przekręceniu stacyjki, silnik nie musi pracować (oczywiście jak masz ręczny zaciągnięty to nic się nie zapala)

świecą tylko i wyłącznie przednie żarówki mijania
pozdraVWiam, jarry
TEL. 66(osiem) 403 66(dziewięć)


"Frustra vivit, qui nemini prodest"

*PW wyłączone - proszę pisać na email
*moje auto http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=7898
*mój kanał YT - http://www.youtube.com/user/VWTouranPol ... ist&view=1
Awatar użytkownika
polmos
Przeglądacz
Posty: 71
Rejestracja: pn lut 07, 2011 00:19
Auto:: 1T3 CFHC 2011
Imię:: ADAM
Lokalizacja: koszalin/kołobrzeg
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Post autor: polmos »

Jarry dobra robota :mrgreen:
światła juz przekodowane na north america

ze światłami nie miałem problemu z kodowaniem,ale jak chciałem właczyc ryglowanie zamków przy prędkości pow.15km/h to mi wywala ze nie mam uprawnien czy cos takiego-ktoś z Was włączał tą opcje u siebie??
pozdrawiam
Obrazek
Awatar użytkownika
Rauko
Expert
Posty: 1593
Rejestracja: sob lut 26, 2011 09:51
Auto:: 06.2006 2.0BMM DSG
Imię:: Marcin
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Post autor: Rauko »

Ja to włączałem, ale przez MFA+ - i ten sposób wydaje mi się lepszy, bo na moim kluczyku to działa, a mojej żony nie (ona tego nie lubi i nie chce) :)
Do Niemiec przybyłem, zobaczyłem, sprowadziłem =>Szaraczek - z pomocą znajomego.
Obrazek
Awatar użytkownika
spacewalker
Władca postów
Posty: 3413
Rejestracja: śr wrz 08, 2010 21:48
Auto:: 1T1 CFGC 184KM 420Nm
Imię:: Marcin
Lokalizacja: PL
Podziękował: 114 razy
Otrzymał podziękowań: 696 razy

Post autor: spacewalker »

polmos pisze:jak chciałem właczyc ryglowanie zamków przy prędkości pow.15km/h to mi wywala ze nie mam uprawnien czy cos takiego-ktoś z Was włączał tą opcje u siebie??
pozdrawiam
Uroki klonowanych VAG-ów.
Awatar użytkownika
polmos
Przeglądacz
Posty: 71
Rejestracja: pn lut 07, 2011 00:19
Auto:: 1T3 CFHC 2011
Imię:: ADAM
Lokalizacja: koszalin/kołobrzeg
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Post autor: polmos »

spacewalker pisze:
polmos pisze:jak chciałem właczyc ryglowanie zamków przy prędkości pow.15km/h to mi wywala ze nie mam uprawnien czy cos takiego-ktoś z Was włączał tą opcje u siebie??
pozdrawiam
Uroki klonowanych VAG-ów.
Własnie podłaczyłem go jeszcze raz i zakodował bez problemu.
przy okazji wymienilem czujnik cisnienia klimy (g65) i klima w koncu chłodzi.
dobra koniec OT, bo nie o tym ten temat
pozdrawiam
karolśrem
Początkujący
Posty: 19
Rejestracja: pn mar 07, 2011 18:37
Auto:: Touran
Imię::
Lokalizacja: śrem

Post autor: karolśrem »

Witam serdecznie mampytanko kupilem kiedys swiatla do jazdy dziennej led wszystko ok pracuja tak jak prawo nakazuje po za mamlym problemem i teraz jak zapale silnik i nie poczekam az poduszki sie uaktywnia albo zatrabie to swiatla migaja z 5 razy a jak poczekam az wszystko sie uzbroi to jest ok i tylko ten problem pojawia sie w miom aucie w innych nie i teraz pytanie czy wie ktos co moze byc przyczyna z gory dziekuje Karol Śrem touran 2006r 1.9 TDI JUZ JEST OK ZLE NAPISALEM TO NIE BYLY PODUSZKI TYLKO SPRAWDZENIE OSWIETLENIA PRZEZ KOMPUTER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ostatnio zmieniony wt cze 21, 2011 17:31 przez karolśrem, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
jarry
Władca postów
Posty: 5698
Rejestracja: pn sty 17, 2011 15:04
Auto:: 1T1 '05, 521 '10, 542 '11
Imię:: Rołbert
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 584 razy
Otrzymał podziękowań: 828 razy

Post autor: jarry »

Postaraj się dobrze czyli czytelnie opisać problem z twoimi światłami. Muszę przyznać że tak jak opisałeś to ja nie wiem jak to u ciebie działa w tym momencie.
pozdraVWiam, jarry
TEL. 66(osiem) 403 66(dziewięć)


"Frustra vivit, qui nemini prodest"

*PW wyłączone - proszę pisać na email
*moje auto http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=7898
*mój kanał YT - http://www.youtube.com/user/VWTouranPol ... ist&view=1
MACIEK87
Przeglądacz
Posty: 89
Rejestracja: wt cze 28, 2011 21:37
Auto:: Touran
Imię::
Lokalizacja: Łódź

Post autor: MACIEK87 »

mam pytanko jakie te ledy jaka firma i czy musza miec sterownik
ja chce zakupic ledy od s6 i podlaczyc jak wyzej opisane pod wejscie na halogeny w moim touranie nie mam halogenow i przestawie na Ameryka Północna
bedzie dobrze??
Awatar użytkownika
jarry
Władca postów
Posty: 5698
Rejestracja: pn sty 17, 2011 15:04
Auto:: 1T1 '05, 521 '10, 542 '11
Imię:: Rołbert
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 584 razy
Otrzymał podziękowań: 828 razy

Post autor: jarry »

wsadź zamiast halogenów i jak chcesz mieć sterowanie tym a'la Ameryka Północna to na 99% wymień Bordnetz na taki "highline" (on obsługuje halogeny) i wtedy podłączysz LEDy pod Bordnetz w miejsce halogenów, jeśli te ledy nie będą oporem udawać normalnych żarówek to wyłącz sprawdzanie halogenów i powinno być git :)
pozdraVWiam, jarry
TEL. 66(osiem) 403 66(dziewięć)


"Frustra vivit, qui nemini prodest"

*PW wyłączone - proszę pisać na email
*moje auto http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=7898
*mój kanał YT - http://www.youtube.com/user/VWTouranPol ... ist&view=1
jerrybb1
Posty: 1
Rejestracja: czw lip 21, 2011 17:34
Auto:: Touran
Imię::
Lokalizacja: bielsko-biała

Post autor: jerrybb1 »

witam
mam pytanie do użytkownika jarry,mianowicie zakupiłem swiatła dzienne od skody fabi RS do vw passat i włożyłem je na próbe w miejsce halogenów (pasują super) zostaje kwestia podłączenia (mam paska z 2009r białe zegary i sterownik 30 bit) idzie to zrobić jakoś w automacie.
pzdr
ODPOWIEDZ