


Dane techniczne
- typ handlowy => 1T34A1 - Highline, 103kW (140 KM), 6 manual
- liczba miejsc => 5
- pojemność => 1968 cm³
- kod silnika => CFHC 170634 (05.01.2011 Salzgitter)
- kod skrzyni biegów => MAY P02073 (08.03.2011 Kassel)
- kolor nadwozia => B4B4 biały Candy
- kolor tapicerki => PQ (beżowa skóra Nappa)
- rok produkcji => 2011
- rok modelowy => 2011
{03.05.2011}
Wrzucam pierwszą sesję plenerową







Felgi przemalowane ze srebrnych na czarny półmat. Nie do końca profesjonalnie, bo otwory pod śruby i wewnętrzna strona przy piaście niedomalowane. (Oponki Goodyear'a ze starej linii symetrycznej "F1") => zmienione na Vredestein (info niżej)




Już przeróbki są - oprócz standardowego doświetlania statycznego z lamp głównych wkodowane są p.mgielne. Przy skręcie najpierw włączają się p.mgielne (pierwsze zdjęcie), dalszych kilka stopni obrotu kierownicą włącza doświetlanie z lamp (drugie zdjęcie). Ciekawostka jest jeszcze taka, że doświetlanie z lamp nie działa w dzień (czujnik zmierzchu). Na potrzeby foty zakryłem wcześniej czujnik, a światło pozostało już włączone. Taki układ doświetlania mam w pomarańczy, ale tam czujnik nie ma wpływu na włączanie. No i oczywiście obok fabryczne światła do jazdy dziennej LED



Trochę wnętrza. Rzut oka na deskę. Dach panoramiczny - niezapomniany widok. Jasna skóra foteli i czarna podłoga (w Borze miałem jasną - jak w klinice). Przyciski w komplecie, więcej na razie nie jest oferowane, ale miejsce jest. Wystarczy wywalić te szczeliny na karty. Półeczka za to zmalała





{09.06.2011} Białas w roli ślubnego powozu




{20.04.2014} Białas powiózł kolejną młodą parę



P R Z E R Ó B K I
{10.04.2011} Klapka rolety bagażnika.
Oszczędności VW sięgają wielu nieraz drobnych rzeczy. Jeśli ktoś zwraca uwagę na szczegóły w swoim samochodzie zauważy szybko czego brakuje. Jednym z elementów jest taka mała klapka w uchwycie rolety bagażnika. Już w Pomarańczy jej nie było, ale można ja dokupić. Tak się złożyło, że poprzednio zamawiając ją podałem niewłaściwy indeks koloru i zamiast antracytowej dostałem szarą. Wystarczyło prysnąć ją czarnym matem i klapka gotowa. Jej montaż polega na odkręceniu dwóch małych wkrętów Torx i rozdzieleniu uchwytu. Następnie należy napiąć sprężynkę klapki i ją wcisnąć w gotowe otworki.
Mała rzecz a cieszy



{15.04.2011} Nakładki aluminiowe na progi.
W sieci VW dostępne jest aluminiowy komplet nakładek na progi (są produkowane w Polsce). Są ładnie wyprofilowane, mają wytłoczony napis "Touran". Jedyny mankament to paski foli dwustronnej umieszczone tylko wzdłuż listew. Należałoby dołożyć poprzeczne na końcach. Te nakładki są dostępne dla trzech generacji Touranów. W pomarańczy też je mam. Ważne: przy kupnie należy sprawdzić do jakiego modelu pasują. Pomiędzy VFL a FL są różnice w profilu progu - FL ma bardziej łagodne górne przetłoczenie. Nakładki po zamontowaniu wyglądają tak:



{16.04.2011} Daszki przeciwsłoneczne od Passata 3C.
Ponieważ w garydżu walały się podwójne daszki przeciwsłoneczne z Passata 3C, a ich kolor jest niemal identyczny z jasną tapicerką Białasa, pokusiłem się o ich zamontowanie. Montaż nie jest trudny. Wcześniej trzeba przygotować kabelek przedłużający od lampki do uchwytu obrotu. W zwykłych daszkach w ramieniu obrotowym umieszczony jest mikrostyk (drugi przy przesłonie lusterka), tak że po opuszczeniu daszka i otwarciu lusterka zapala się u góry lampka w tapicerce oświetlając twarz. Mikrostyki zamykają więc obwód. W daszku od Passata jest nieco inaczej. Na wejściu potrzebne jest zasilanie, bo lampki są po bokach lusterka. Działanie mikrostyków jest analogiczne jak wyżej opisałem.
Aby nowe daszki działały należy oryginalne styki zmostkować, zaizolować i schować w tapicerkę. Kabelek przedłużający trzeba przeciągnąć przez otwór mocowania przegubu do lampki w tapicerce. Lampkę pomijamy, robi za zaślepkę

Jedyny drobny mankament tego połączenia, to niemożność wzbudzenia lampki po wygaszeniu (na postoju), kiedy Bordnetz po określonym dłuższym czasie odcina zasilanie wszystkich lampek. Do wzbudzenia musiałby być rozwarty mostek, albo po prostu zamknąć, bądź otworzyć drzwi – to wzbudzi sterownik Bordnetza.





{23.04.2011} Gałka biegów GTI.
W miejsce oryginalnej gałki biegów trafiła bardziej dopasowana od Golfa V GTI. Wymiana prosta, acz mozolna- po podniesieniu mieszka wystarczy małym śrubokrętem rozgiąć opaskę zaciskową i gałka schodzi do góry. Pozostaje jeszcze zmiana dolnego plastiku z oryginalnego na Touranowy. Trzeba rozgiąć i wyciągnąć 21 zszywek mocujących skórkę do plastiku, a następnie je powciskać we właściwy plastik

{22-24.04.2011} CB Radio.
Cóż, ponieważ montowanie radia w miejscu popielniczki przećwiczyłem już na dwóch Touranach i tym razem wybrałem to miejsce. Tym razem jednak wybrałem zamiast Lafayette Zeusa nowszy model Atena. Według mnie wady i zalety Ateny w porównaniu z Zeusem wyglądają następująco:
+ dużym plusem Ateny jest regulacja czułości czyli RF-Gain (dotychczas tylko Trucker miał tę opcję). Funkcja przydatna przy długiej antenie i jeździe w dużych miastach z zatłoczonym eterem;
+ można zmienić standard z polskich "zer" w zachodnie "piątki" - to dla tych co chcą posłuchać np. Niemców
+ mały wyświetlacz z żółtym (spokojnym) podświetlaniem
- brak automatycznego Squelcha (ASQ)
- brak Roger Beepa (w Zeusie po przeróbce chodzi też w AM'ie)
- jedna gałka - trzy funkcje
- przy odsłuchu mam wrażenie, że z Zeusa słychać nieco głośniej - to się sprawdzi, jak założę docelową antenę Sirio Turbo 2000



{26.06.2011} Jednak Zeus wrócił z Pomarańczy wraz z nim dłuższa Srio - łączność ponad wszystko !!!
Stwierdzam że Atena jest kiepsko wytłumiona, łapie trzaski od byle trafostacji i linii wysokiego napięcia. Ponadto Zeus po modyfikacjach z 4 Watów wskoczył na 10-11. Teraz mam zasięg jak z ciężarówki


{02-06.07.2011} Skrzynia basowa.
Zasmakowałem basu w Pomarańczy i teraz mi go brakuje. Zakupy dokonane:
- nowa skrzynia basowa Magnata Edition 130 BP
- używka wzmak Becker 200
- adapter sygnału Hi-Low
Czas zacząć montaż...











Będę musiał dokonać drobnej poprawki i wstawić wentylatorek wymuszający obieg powietrza wewnątrz schowka, bo wzmak trochę się nagrzewa.
{15.08.2011} Dołożyłem wentylatorek PC'towy 12V na łożysku kulkowym.

Kręcił się jednak zbyt szybko i przy tym hałasował, więc dołożyłem oporniczek 200 Ω. Co by się nie nagrzewał wlutowałem go tuż przy wentlatorku. Powietrze zaciąga z kabiny i tłoczy na wzmak. Ciepłe powietrze dalej szczelinami ma się wydostawać w przestrzeń wnęki koła zapasowego
{24.12.2011} Przyklejona listwa ochronna zderzaka tylnego.
Oryginalne akcesoria VW. Po rabacie świątecznym wyszło 90 PLN;) Na prośbę marynarza75 dołączyłem fotki przymiarki tej listwy przy zderzaku Pomarańczy. Niestety jest za szeroka i nie ma takiego profilu jak zderzak.
{EDIT Styczeń 2023} Niestety ale listwa ocierała o kant klapy i spowodowała obtarcie lakieru. Nie wiem, czy zderzak było za wysoko, czy z czasem klapa nieco opadła z prawej strony. Pożegnałem się z listwą








{05.05.2012}=>I OZTKP <= Nakładki pedału sprzęgła i hamulca z R-Line.
Zakupione nakładki na zlocie w Borkach założył mi z uprzejmości Muti - Dziękuję

Jak dołożę pedał gazu i podstopnicę będą foty...
{05.05.2012}Kodowania.
Postanowiłem się pobawić kodowaniami Bordnetza, Licznika i tak:
1. Wyłączenie brzęczyka niezapiętych pasów
2. Zakodowanie zamykania deszczowego - ważne przy dużym szklanym dachu
3. Przekodowanie dachu przy komfortowym otwieraniu z uchylania na otwarcie
4. Włączenie doświetlania przeciwmgielnymi - pokazane wyżej
5. Włączenie pełnego doświetlania podczas cofania
6. Zmiana skórki w liczniku
7. Zakodowanie w menu opcji potwierdzania syrenką alarmu otwarcia i zamykania drzwi
8. Zmiana skórki w RNS 510 na Sportline
9. Włączenie ukrytego menu w RNS 510
10. Oficjalna aktualizacja softu RNS 510 z 2640 na 2650
11. Zakodowanie włączenia dziennych LED po zwolnieniu ręcznego hamulca
12. Zakodowanie gaszenia dziennych LED przy włączeniu kierunkowskazów
13. Wyłączenie diagnozy oświetlenia tablicy rejestracyjnej i montaż oryginalnych lampek LED w miejsce zwykłych
{13.05.2012}Zmiana podświetlenia włącznika szyb.
Wzorem wcześniejszych moich przeróbek w Jettcie, zmieniłem monotonne czerwone podświetlenie przycisków włącznika szyb po stronie kierowcy. Pozostałe włączniki szyb poczekają na okazyjny demontaż tapicerek

Poniżej pokaz slajdów
KLIK
{23.06.2012}Montaż sterownika telefonu Premium.
Najwyższy był to czas, sterownik telefonu leżał, antena od Jarrego już przykurzyła się. Miałem o tyle łatwiej, że oblukałem jak fabrycznie jest podłączony telefon pod RNS 510.
Razem ze sterownikiem miałem wtyczkę z uciętymi przewodami. Wtyczka ta stała się później przyczyną problemów, ale o tem potem

Sterownik 5N0.035.730.D jest jednym z nowszych, współpracujących z białymi zegarami i najnowszymi telefonami. Ja mam na razie Nokię E51 i z nią działa również tryb zdalnego dostępu do karty SIM. Całą „robotę” wykonuje sterownik, telefon zaś za pomocą BT przesyła autoryzację karty.
Pierwszy krok to przygotowanie wiązki z lutowaniem od strony wtyczki sterownika telefonu.
Drugi krok to umiejscowienie anteny, przeciągnięcie jej kabla.
Trzeci krok to przeciągnięcie wiazki telefonu pod wykładziną podłogi i tu się przydaje niezbędny długi miedziany przewód 2,5mm2 tzw. przepychacz.
Czwarty krok to polutowanie pinów wtyczek przy RNS'ie
Piąty, ostatni krok to wkodowanie do Gateway'a i zakodowanie samego sterownika telefonu.
Zapraszam do prezentacji
KLIK
{10.08.2012}Prostowanie felg, założone używane opony.
Już dłużej nie mogłem słuchać wycia wyząbkowanych, na dodatek łysych Goodyearów. W serwisie opon zaproponowali używane Vredestein Ultrac Sessanta 225/40R18 92Y - 4 sztuki za 1300 PLN. Oczywiście przed założeniem felgi zostały wyprostowane (400 PLN) i poprosiłem nowe ukryte wentyle (48 PLN), bo w dwóch jeden spec po łataniu zniszczył gwint i można było tylko dopompowywać powietrze


{20.08.2012}Gumowa wkładka do schowka kierowcy .
W czasie jazdy dzwoniły mi drobne rzeczy w schowku kierowcy, więc zakupiłem oryginalną gumową wkładkę 1T1.858.166 do schowka kierowcy za całe 28 złociszy. Co ciekawe, wystepuje ona tylko w jednym - czarnym kolorze, ale za to są inne dla anglików

{27.08.2013, 121.151 km}Przegląd podstawowy.
Wymiana oleju, filtra paliwa, powietrza i przeciwpyłkowego. Dodatkowo dezynfekcja klimy i wymiana piór wycieraczek. Podobnież w zakresie przeglądu podstawowego jest sprawdzenie stanu amorów. Ja przed wyjazdem do cro przekładałem koła tył - przód i stwierdziłem zawilgocenie lewego tylnego amora. Zobaczymy po powrocie.
Jedną dodatkową rzecz prosiłem sprawdzić, otóż z przednich kół a raczej zacisków, przy wolnej jeździe na kostce dochodzi dzwonienie. Wystarczy lekko nacisnąć hamulec i po dociśnięciu klocków cisza. Opisałem to dokładnie, a mechanik w ASO podgiął, uwaga, osłonę termiczną osłaniającą maglownicę. Wyjeżdżając z warsztatu powiedziałem chłopakowi z obsługi klienta, że to na 100% nie to. I dalej dzwoni... No ale kto by słuchał laika

{31.08.- ... 2013, 121.300 km}Wakacje w Chorwacji.
Białas spotkał kolegę

Czym tamten się różni od mojego?
P R O B L E M Y
Poniżej opis problemów jakie pojawiły się w Białasie:
1. 12.01.2013, 90.000 km: Brak podgrzewania oparcia fotel kierowcy.
W grudniu podczas większego spadku temperatury stwierdziłem, że przestało mi działać grzanie oparcia mojego fotela. Usterkę zgłosiłem podczas serwisu (91 tkm). Teraz czekam jak uszyją nową skórkę z matą grzejną.
06.02.2013 - nowa skóra na oparciu zamontowana, już ciepło w plecy

2. 23.01.2013, 93.000 km: Dogrzewacz nie odpala.
Podczas jazdy do pracy zauważyłem, że wydłużył się czas osiągnięcia 90 °C przez silnik. Przypuszczenie potwierdziło się - dwa błędy dogrzewacza:
1 - za niskie napięcie (automat) - sporadyczny
2 - przerwany płomien, świeca Q8 - sporadyczny
W pracy doładowałem aku na wszelki wypadek. Na drugi dzień nadal było zimno. Tym razem świeca przeszła w błąd stały. Zgłaszam się do ASO
06.02.2013 - diagnoza ze świecą potwierdzona, nowy piec zamówiony, czekam kiedy ściągną z Kassel
21.02.13 96.067 km: Palnik ze świecą wymieniony wreszcie cieplutko, w sam raz na nadchodzący mrozik.
Taka prawidłowość zanotowana:
- bez dogrzewacza - przy -3°C trzeba 13 km do temp. wody 90°C na wskaźniku
- z dogrzewaczem - przy -4,5°C trzeba 6 km na 90°C wody
3. 10.05.2013, 110.400 km: Pęknięta felga. Dach panoramiczny do ustawienia.
Już wiem dlaczego w drodze na II OZTKP schodziło mi powietrze z lewego tyłu. Wizyta u oponiarza i stwierdzona pęknięta od środka felga. W sumie nie przypominam sobie wyraźnego uderzenia, ale cóż spawanie. Zastępczo dostałem 17" z oponą 235/45
(edit 12.06.13) Felga pospawana. Chyba to już ostatni sezon tych felg

Zaczęło robić się gorąco na dworze i dach panoramiczny ma problemy z otwarciem, wpada w rezonans do tego stopnia, że zaczyna działać blokada antyzakleszczeniowa i dach jedzie w drugą stronę. Już dwa razy prowadnice były smarowane, pomaga tylko chwilowo. Podsunąłem w ASO TPI dla Tiguana, Golfa Varianta mówiące, o ponownym ustawieniu szyn prowadzących. Robota na cały dzień ze ściąganiem tapicerki dachu włącznie i tego najbardziej się obawiam. Jak się tapicerkę podsufitki uwali to ciężko ją wyczyścić. Zobaczymy co uda się im zrobić...
(edit 12.06.13) Dach ustawiony zgodnie z TPI. Jak na razie działa bez zarzutu. Poczekamy zobaczymy co będzie dalej
4. Padł docisk sprzęgła
Ledwo się do kolegi dowlokłem. Pękł pierścień taki dystansowy, za nim się oderwał to poorał dzwon skrzyni biegów. Na szczęście nie narobił większych strat
5. Padł zawór EGR
Zaczęło się od tego, że co jakiś czas rzucił błędem. Były to oznaki zacierania się trzonka w prowadnicy. Rozruszanie zaworu testerem pomagało, ale nie na długo, więc zdecydowałem się na wymianę a nie czyszczenie, bo roboty tyle samo. Na popularnej platformie zakupowej zanabyłem zawór regenerowany w zakładzie, który się w tym specjalizuje. Nie zdążyłem odesłać mojego starego zaworu a byłaby wtedy zniżka, cóż... Po wymianie i adaptacji bangla dalej.
6. Skraplacz klimy gdzieś "popuszcza"
Niestety ale skraplacz klimy był tak wypiaskowany, że bardzo powoli wypuszczał gaz. Nabicie wystarczyło na pół roku. Nie bez kozery na rynki skandynawskie są nakładki z tworzywa, ale chyba na piach i tak by nie pomogły, bardziej na szuter, którego jest tam co niemiara. Kupiłem zamiennik i przy okazji wizyty z zaworem EGR kolega założył nowy skraplacz.
7. Pompa wody dogrzewacza?
Generowany błąd wskazywał na pompkę wody, ale założenie nowej nie pomogło. Temat został nierozwiązany i niechybnie zajmie się nim nowy właściciel

8. Tylny prawy bałwanek amortyzatora się podzielił
Nowy właściciel zrobił wstępny przegląd i stwierdził oderwanego bałwanka
F I N A Ł
04.01.2023, 163.335 km: Odjechał ale nie w siną dal, więc będę go widywał.