Potrzebne do wymiany:
1. Diody led. W moim przypadku otrzymałem takie od Jeżu wymontowane ze starego licznika.
Diody montowane w liczniku to :
- Conrad 175265 (http://www.conrad.com/ce/en/product/175 ... V-IF-20-mA)
inne oznaczenie:
- "MBT801-S" - http://www.ce-partner.pl/Dioda-LED-SMD- ... 35%29.aspx
Parametry MBT801-S:
Napięcie w kierunku przewodzenia U(F) 3.3 V
Rodzaj obudowy PLCC-2
Typ MBT801-S
Długość wałów 470 nm
I(F) 20 mA
Kąt promieniowania 120 °
Natężenie światła I(V) 320 mcd
Zgodne z RoHS Tak
Kolor Niebieski
Wymiary (DxSxW) 3.2 x 2.8 x 1.9 mm
2. Lutownica kolbowa (lepiej nie używać transformatorowej)
3. Kartka papieru do osłonięcia wskazówek
4. TORX "T20" do odkręcenia licznika
5. Klucz "10" do odłączenia akumulatora
6. Ołówek do oznaczenia polaryzacji diód (+/-)
7. coś płaskiego i szerokiego do odbezpieczenia "haczyków" trzymających obudowę licznika. Ja użyłem szerokiego śrubokręta
Czas potrzebny do wymiany kilku diód ok 30 - 60 minut.
Czynności do wykonania:
1. Odłączamy akumulator (wcześniej warto zrobić zdjęcie licznika aby wiedzieć które diody się nie palą)

2. Odbezpieczamy kierownicę (blokada na dole pod kierownicą) i ciągniemy ja do siebie i na dół aby zrobić sobie miejsce na wyciągnięcie licznika

3. Wyciągamy zaślepkę znajdującą się przed licznikiem. Aby ją zdemontować trzeba pociągnąć ją do siebie. Nie musimy jej całkiem demontować.

4. U dołu licznika mamy wówczas widoczne 2 śruby torx. Potrzebujemy klucz T20.
Wykręcamy te śruby

5. Wyciągamy licznik chwytając u dołu za wystające dwa kawałki plastiku i poruszając lewo/prawo...

6. Przy użyciu śrubokręta podważamy po kolei haczyki trzymające obudowę licznika. W szpary można włożyć np zapałki aby licznik nie zatrzasnął się z powrotem.


7. Używając kartki papieru zabezpieczamy tarczę obrotomierza/prędkościomierza przed odciskami palców i porysowaniem (bardzo łatwo ją zarysować..)

8. Demontujemy wskazówki, wcześniej zapamiętując ich dokładne położenie(zazwyczaj delikatnie poniżej "0"). Chyba najgorsza część "operacji". Aby zdjąć wskazówkę prędkościomierza lub obrotomierza należy ciągnąc za wskazówkę do siebie i delikatnie spróbować ją okręcić w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
9.Odbezpieczamy tarczę i przekręcamy o ok 45' stopni i demontujemy.
Jeśli nie jesteśmy pewni które diody mamy spalone, wówczas zakładamy obudowę licznika bez tarcz, podłączamy akumulator i zapalamy światła.


10. Zaznaczamy polaryzację diód (patrzcie na ścięty narożnik). Warto zaznaczyć sobie ołówkiem w postaci kropki miejsce ściętego narożnika.

11. Chwytamy diodę pęsetą i rozgrzewamy luty kolejno z jednej i z drugiej strony demontując w ten sposób uszkodzoną diodę.
12. Diodę lutujemy trzymając ją pęsetą lub dociskając delikatnie np zapałką.
13. Zakładamy wskazówki wciskając je
14. Efekt końcowy...
