Naprawa mechanizmu opuszczania szyby - przodu.

Miejsce do prezentowania własnych modyfikacji - co ulepszyliśmy, usprawniliśmy i chcemy podzielić się tym z innymi.
Awatar użytkownika
Tomasz_W-wa
Władca postów
Posty: 2561
Rejestracja: czw maja 17, 2012 18:04
Auto:: SEAT Ibiza SPORT 1.9 TDI
Imię:: Tomasz
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 285 razy
Otrzymał podziękowań: 484 razy

Naprawa mechanizmu opuszczania szyby - przodu.

Post autor: Tomasz_W-wa »

Objawy to:
- przy podnoszeniu się szyby można zauważyć tak jak by szyba uciekała delikatnie w bok
- zacinająca się szyba,
- lub przy zamykaniu szyba sama staje i zaczyna się odsuwać.

Wszystkie te sytuacje spowodowane są najprawdopodobniej przez wytarty jeden ze ślizgów w mechanizmie opuszczania szyby, można je kupić same i wymienić.
Ja nie miałem aż tyle szczęścia i w moim przypadku przy zamykaniu szyby jeden ze ślizgów po prostu pękł, było słychać trzask pękającego plastiku, a żeby było jeszcze fajniej silniczek przekręcił linki które zostały pozaginane i mechanizm można było spisać na straty.

Obrazek
Obrazek


Co do wyrabiających się ślizgów to raczej przypadłość egzemplarzy, które już mają kilka lat za sobą i raczej czeka to wszystkie autka.

W ASO VW można kupić zestawy naprawcze, które składają się z mechanizmu z dwoma linkami (żyłkami) stalowymi + dwa ślizgi, numer zestawu:
- 1T0 898 099 – str. lewo-przód
- 1T0 898 100 – str. prawo-przód
Stosowane we wszystkich rocznikach, włącznie z 1T3.

Obrazek
Obrazek
Obrazek


Zabieramy się za naprawę, najpierw ściągamy boczek drzwi, nie będę pisał jak to się robi bo na forum jest już kilka opisów jak się za to zabrać.
Jak już mamy ściągnięty boczek widzimy blachę montażową przykręconą 10 śrubami do drzwi, od wewnątrz do tej blachy przynitowane są prowadnice mechanizmu szyby.
Blacha ma dwa otwory w których założone są gumowe zaślepki, trzeba je wyjąć co da nam dostęp do śrub łap trzymających szybę ale najpierw trzeba opuścić szybę w dół tak, żeby w tych dziurach widać było śruby tych łap.

Obrazek
Obrazek
Obrazek


Odkręcamy śruby i ręcznie podciągamy szybę do góry, szybę albo druga osoba trzyma albo klinujemy tak, żeby nam nie opadła, można jeszcze wypiąć wewnętrzną uszczelkę drzwi.
Teraz odkręcamy wszystkie śruby blachy montażowej i wypinany wszystkie kostki z silniczka szyby, odchylamy trochę blachę i wypinany od wewnątrz drzwi kostkę od zamka drzwi, następnie możemy wypiąć z blachy przewód który przypięty jest spinkami przez całą długość blachy.

Obrazek
Obrazek


Odkręcamy trzy śruby i wypinamy silniczek mechanizmu. Po tym zabiegu będziemy mogli wyjąć blachę z drzwi co da nam wygodny dostęp do całego mechanizmu szyby.

Obrazek
Obrazek


Zabieramy się za naprawę samego mechanizmu.
Wypinany ślizgi z prowadnic, prawy przesuwając do góry, a lewy do dołu, ze ślizgów wypinamy końcówki stalowych linek, a następnie wpinamy wszystko na odwrót ale do nowych ślizgów.
A tu połamane ślizgi i nowe.

Obrazek
Obrazek


Zakładamy nowy mechanizm z dwoma stalowymi żyłkami z zestawu. Przecinamy plastikową opaskę zabezpieczającą przed wypadnięciem kółka z żyłkami. Odwracamy mechanizm i wpinamy go w blachę.

Obrazek
Obrazek


Wpinamy żyłki do nowych ślizgów i wsuwamy do prowadnic, a następnie wpinamy w ślizgi metalowe łapy szyby.

Obrazek
Obrazek


Zakładamy linki na wszystkie kółka prowadnic, które mają specjalne wycięcia aby było nam łatwiej przewlec żyłkę stalową. Następnie zakładamy na 3 końce plastikowe zakładki.

Obrazek
Obrazek
Obrazek


Teraz czeka nas najgorsze zadanie, trzeba założyć czwartą plastikową zakładkę.
Trzeba złapać za linkę w plastikowej osłonie i z całej siły ciągnąć ja w stronę rogu prowadnicy gdzie mamy zapiąć plastikową zakładkę, Trzeba użyć naprawdę sporo siły i się nie bać że coś się stanie. Ciągniemy aż do wpięcia w blachę ostatniej zapinki. Zakładałem tak w obydwu blachach (czytaj lewa i prawa strona) i nic się nie stało.

Obrazek


Jak już mamy napięte żyłki odpinamy dwa zabezpieczenia przy mechanizmie linek.

Obrazek
Obrazek
Obrazek


Ślizgi przesuwamy do góry tak, żeby były na tym samym poziomie co dziury w blasze.

Obrazek
Obrazek


Mam już nareperowany cały mechanizm szyby.

Musimy teraz wszystko odwrotnie złożyć.
Najpierw do blachy wpinamy kabel i podpinamy kostkę do zamka.
Całą blachę z prowadnicami wkładamy odwrotnie jak wyjmowaliśmy czyli najpierw wkładamy górę później od strony wewnątrz autka przesuwamy blachę w stronę końca drzwi.
Jak już mamy włożoną blachę przykręcamy ja 10 śrubami.

Obrazek


Zakładamy silniczek szyby, podpinamy kable do silniczka, a następnie opuszczamy szybę, która zapnie się w metalowe łapy.
Przez dziury w blasze możemy wkręcić dwie śruby w łapy szyby, teraz mamy unieruchomioną szybę w ślizgach.
Następnie zakładamy górną wewnętrzną uszczelkę szyby, podpinamy kostkę przełączników szyb, oraz linkę otwierania drzwi od wewnątrz.
Zakładamy boczek i cieszymy się funkcjonującą szybą.

Czas pracy ok. 3 godzin reperując jedną stronę.

Myślę, że opis w miarę zrozumiały.
Wszystkie prawa zastrzeżone przez Tomasz_W-wa
Awatar użytkownika
cheles
Władca postów
Posty: 5009
Rejestracja: pn cze 06, 2011 17:52
Auto:: Conceptline, 1.6 z 2009
Imię:: Leszek
Lokalizacja: WAWA - MAZ
Podziękował: 33 razy
Otrzymał podziękowań: 129 razy

Post autor: cheles »

Tomek mam jedna uwage, musisz coś podkładać pod elementy rozłożone :-) np klubowy ręcznik.mOpis super, ode mnie oczywiście :piwo:
"baci" znaczy pozdrawiam.
Obrazek
VW Touran by chelesline
Awatar użytkownika
Tomasz_W-wa
Władca postów
Posty: 2561
Rejestracja: czw maja 17, 2012 18:04
Auto:: SEAT Ibiza SPORT 1.9 TDI
Imię:: Tomasz
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 285 razy
Otrzymał podziękowań: 484 razy

Post autor: Tomasz_W-wa »

cheles nawet nie ręcznik tylko jakaś mata z logiem forum by się przydała, ale tak na poważnie podłożona była torba materiałowa, nawet trochę ją widać.
Dzięki i pozdrawiam
Tomasz_W-wa
Awatar użytkownika
andrz3j
Specjalista
Posty: 892
Rejestracja: czw mar 03, 2011 22:06
Auto:: T1, 1.6 FSI BAG, 2003
Imię:: Andrz3j
Lokalizacja: lubuskie
Podziękował: 27 razy
Otrzymał podziękowań: 101 razy

Post autor: andrz3j »

Ode mnie :piwo:
Robiłem u siebie to jakies 1,5 roku temu jednak nie udało sie wcisnac linki na ostatnie miejsce mimo użycia duużej siły i delikatnie skróciłem pancerz o kilka mm.
Mój Touran

...tylko PB98
Obrazek
Awatar użytkownika
Tomasz_W-wa
Władca postów
Posty: 2561
Rejestracja: czw maja 17, 2012 18:04
Auto:: SEAT Ibiza SPORT 1.9 TDI
Imię:: Tomasz
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 285 razy
Otrzymał podziękowań: 484 razy

Post autor: Tomasz_W-wa »

andrz3j masz rację nałożenie tej ostatniej zaślepki to koszmar, ale da się bo zakładałem tak i lewą i prawą stronę. Trzeba użyć naprawdę dużo siły i nie bać się, że coś się stanie i co najważniejsze trzeba ciągnąć za przewód w tej gumowej osłonie w stronę właśnie zapinki.

U mnie prawy ślizgi padł (jedna sztuka) a następnego dnia lewe (dwie sztuki), a więc miałem dwa dni wyjęte z życia na tą zmianę, żona się śmiała że ślizgi wyrobiły się równomiernie bo połamały się prawie w ten sam dzień.

Pozdrawiam
Tomasz_W-wa
Awatar użytkownika
cheles
Władca postów
Posty: 5009
Rejestracja: pn cze 06, 2011 17:52
Auto:: Conceptline, 1.6 z 2009
Imię:: Leszek
Lokalizacja: WAWA - MAZ
Podziękował: 33 razy
Otrzymał podziękowań: 129 razy

Post autor: cheles »

Tomasz_W-wa pisze:cheles nawet nie ręcznik tylko jakaś mata z logiem forum by się przydała, ale tak na poważnie podłożona była torba materiałowa, nawet trochę ją widać.
Dzięki i pozdrawiam
Tomasz_W-wa
To jak będziesz u mnie next time to się przypomnij coś się znajdzie.
"baci" znaczy pozdrawiam.
Obrazek
VW Touran by chelesline
Awatar użytkownika
Grześ
Użytkownik
Posty: 257
Rejestracja: sob sty 26, 2013 20:00
Auto:: Touran 1.9TDI 2004r
Imię:: Grzegorz
Lokalizacja: Końskie
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 18 razy

Post autor: Grześ »

U mnie z kolei padł jeden ślizg, gdy właśnie zaczynałem wymieniać olej w silniku...
Co prawda zeszło mi z tym 3 tygodnie, bo czekałem na części, więc przy okazji pociągnąłem kable to tylnych głośników, wygłuszyłem drzwi z klapą, przyciemniłem szyby i popsułem zamek tylnej klapy- tzn samo się popsuło- więc naprawiłem... :hahaha:
Pomogłem? Daj lajka... Tzn :piwo:
Black Pearl by Grześ
Awatar użytkownika
Tomasz_W-wa
Władca postów
Posty: 2561
Rejestracja: czw maja 17, 2012 18:04
Auto:: SEAT Ibiza SPORT 1.9 TDI
Imię:: Tomasz
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 285 razy
Otrzymał podziękowań: 484 razy

Post autor: Tomasz_W-wa »

Grześ no właśnie jak wybebeszyłem wszystko z drzwi to sobie pomyślałem, że można by było od razu sobie wygłuszyć matami drzwi bo ma się świetny dostęp do środka drzwi.

A co do psucia się części to mówisz jak moja żona - "samo się zepsuło" :hahaha:
Pozdrawiam
Tomasz_W-wa
Lucky_Luck
Przeglądacz
Posty: 66
Rejestracja: ndz kwie 17, 2011 06:59
Auto:: Touran, BMM, '08, R-Line
Imię:: Łukasz
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Post autor: Lucky_Luck »

Tomasz_W-wa pisze: i co najważniejsze trzeba ciągnąć za przewód w tej gumowej osłonie w stronę właśnie zapinki.
Szacunek!

Czy mógłbyś narysować (na Twoim zdjęciu) w jaki sposób zakładałeś tą zapinkę? tzn. w którą stronę ciągnąć?
Bo przyznam szczerze, że próbowałem na wszystkie możliwe sposoby i nawet sprawdzając długość - po prostu naciągając linkę "na chama", żeby tylko przymierzyć przy uchwycie - brakowało mi ok 4mm...
Stwierdziłem wówczas ze zestaw jest do "nowszych" modeli ;)
Awatar użytkownika
andrz3j
Specjalista
Posty: 892
Rejestracja: czw mar 03, 2011 22:06
Auto:: T1, 1.6 FSI BAG, 2003
Imię:: Andrz3j
Lokalizacja: lubuskie
Podziękował: 27 razy
Otrzymał podziękowań: 101 razy

Post autor: andrz3j »

Lucky_Luck ja tez nie dałem rady założyć bez skracania pancerza. Dzwine jest to że zestaw ten ma napinajace sprężyny i jak naciagniesz na hama lub nawet skrocisz pancerz o te 4 mm to sprezyny sa scisnięte na maxa...
Mój Touran

...tylko PB98
Obrazek
Awatar użytkownika
Grześ
Użytkownik
Posty: 257
Rejestracja: sob sty 26, 2013 20:00
Auto:: Touran 1.9TDI 2004r
Imię:: Grzegorz
Lokalizacja: Końskie
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 18 razy

Post autor: Grześ »

U mnie wszystko weszło bez skracania...
Co prawda już nie pamiętam dokładnie jak to złożyłem- pewnie dlatego, iż nie miałem z tym problemu, a ponadto linka przecież była ta sama... :P
Może się ze starości rozciągnęła... :hahaha:
Pomogłem? Daj lajka... Tzn :piwo:
Black Pearl by Grześ
seba244
Expert
Posty: 1872
Rejestracja: ndz paź 30, 2011 14:35
Auto:: Touran
Imię:: .......
Lokalizacja: J-no
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Post autor: seba244 »

Ode mnie :piwo:
Awatar użytkownika
JEDARO
Expert
Posty: 1505
Rejestracja: pt maja 31, 2013 17:01
Auto:: Touran 1.9 TDI BLS
Imię:: Darek
Lokalizacja: Działdowo
Podziękował: 214 razy
Otrzymał podziękowań: 518 razy

Post autor: JEDARO »

koledze wymieniałem to nic nie skracałem fakt był to polift, dobry poradnik ja nie miałem aparatu pod ręką :(
Touran By JEDARO
Caddy By JEDARO
Jest i Tiguan :)
[you] Jeśli pomogłem kliknij na podziękowanie
Mam wyłączone PW wiadomości kierować na maila
Awatar użytkownika
Tomasz_W-wa
Władca postów
Posty: 2561
Rejestracja: czw maja 17, 2012 18:04
Auto:: SEAT Ibiza SPORT 1.9 TDI
Imię:: Tomasz
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 285 razy
Otrzymał podziękowań: 484 razy

Post autor: Tomasz_W-wa »

Lucky_Luck najlepiej całą blachę z mechanizmem włożyć sobie między nogi :haha: :haha:, ale przekręconą o 90 stopni.
Przytrzymując blachę nogami jedną ręką łapiemy za górny kabel w gumowej o plotce i z całej siły (dosłownie) ciągniemy go w przeciwną stronę niż zapinki. Drugą ręką wpinany zapinkę, najlepiej zapinkę delikatnie zapinać w ten sposób, że wpinanymi jeden bok (mają rowki) a później drugi bok, wszystko robimy przy maksymalnie napiętej stalowej lince.


Obrazek


Pozdrawiam
Tomasz_W-wa
Lucky_Luck
Przeglądacz
Posty: 66
Rejestracja: ndz kwie 17, 2011 06:59
Auto:: Touran, BMM, '08, R-Line
Imię:: Łukasz
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Post autor: Lucky_Luck »

Tomasz_W-wa pisze:Lucky_Luck najlepiej całą blachę z mechanizmem włożyć sobie między nogi :haha: :haha:, ale przekręconą o 90 stopni.
Przytrzymując blachę nogami jedną ręką łapiemy za górny kabel w gumowej o plotce i z całej siły (dosłownie) ciągniemy go w przeciwną stronę niż zapinki. Drugą ręką wpinany zapinkę, najlepiej zapinkę delikatnie zapinać w ten sposób, że wpinanymi jeden bok (mają rowki) a później drugi bok, wszystko robimy przy maksymalnie napiętej stalowej lince.
Dzięki wielkie za info i szczegółową instrukcję ;)

Choć pisząc szczerze użyłem całej możliwej siły i gdyby nie Ty ... to dalej pozostał bym w przekonaniu, że ten zestaw jest chyba do jakiegoś "nowszego" modelu - mój to 2003.

Co ciekawe miałem podobnie jak:
andrz3j pisze:Lucky_Luck ja tez nie dałem rady założyć bez skracania pancerza. Dzwine jest to że zestaw ten ma napinajace sprężyny i jak naciagniesz na hama lub nawet skrocisz pancerz o te 4 mm to sprezyny sa scisnięte na maxa...
czyli sprężyny na maxa ściśnięte, wszystko naprężone i nadal brak ok 4 mm...
ODPOWIEDZ