- przy podnoszeniu się szyby można zauważyć tak jak by szyba uciekała delikatnie w bok
- zacinająca się szyba,
- lub przy zamykaniu szyba sama staje i zaczyna się odsuwać.
Wszystkie te sytuacje spowodowane są najprawdopodobniej przez wytarty jeden ze ślizgów w mechanizmie opuszczania szyby, można je kupić same i wymienić.
Ja nie miałem aż tyle szczęścia i w moim przypadku przy zamykaniu szyby jeden ze ślizgów po prostu pękł, było słychać trzask pękającego plastiku, a żeby było jeszcze fajniej silniczek przekręcił linki które zostały pozaginane i mechanizm można było spisać na straty.


Co do wyrabiających się ślizgów to raczej przypadłość egzemplarzy, które już mają kilka lat za sobą i raczej czeka to wszystkie autka.
W ASO VW można kupić zestawy naprawcze, które składają się z mechanizmu z dwoma linkami (żyłkami) stalowymi + dwa ślizgi, numer zestawu:
- 1T0 898 099 – str. lewo-przód
- 1T0 898 100 – str. prawo-przód
Stosowane we wszystkich rocznikach, włącznie z 1T3.



Zabieramy się za naprawę, najpierw ściągamy boczek drzwi, nie będę pisał jak to się robi bo na forum jest już kilka opisów jak się za to zabrać.
Jak już mamy ściągnięty boczek widzimy blachę montażową przykręconą 10 śrubami do drzwi, od wewnątrz do tej blachy przynitowane są prowadnice mechanizmu szyby.
Blacha ma dwa otwory w których założone są gumowe zaślepki, trzeba je wyjąć co da nam dostęp do śrub łap trzymających szybę ale najpierw trzeba opuścić szybę w dół tak, żeby w tych dziurach widać było śruby tych łap.



Odkręcamy śruby i ręcznie podciągamy szybę do góry, szybę albo druga osoba trzyma albo klinujemy tak, żeby nam nie opadła, można jeszcze wypiąć wewnętrzną uszczelkę drzwi.
Teraz odkręcamy wszystkie śruby blachy montażowej i wypinany wszystkie kostki z silniczka szyby, odchylamy trochę blachę i wypinany od wewnątrz drzwi kostkę od zamka drzwi, następnie możemy wypiąć z blachy przewód który przypięty jest spinkami przez całą długość blachy.


Odkręcamy trzy śruby i wypinamy silniczek mechanizmu. Po tym zabiegu będziemy mogli wyjąć blachę z drzwi co da nam wygodny dostęp do całego mechanizmu szyby.


Zabieramy się za naprawę samego mechanizmu.
Wypinany ślizgi z prowadnic, prawy przesuwając do góry, a lewy do dołu, ze ślizgów wypinamy końcówki stalowych linek, a następnie wpinamy wszystko na odwrót ale do nowych ślizgów.
A tu połamane ślizgi i nowe.


Zakładamy nowy mechanizm z dwoma stalowymi żyłkami z zestawu. Przecinamy plastikową opaskę zabezpieczającą przed wypadnięciem kółka z żyłkami. Odwracamy mechanizm i wpinamy go w blachę.


Wpinamy żyłki do nowych ślizgów i wsuwamy do prowadnic, a następnie wpinamy w ślizgi metalowe łapy szyby.


Zakładamy linki na wszystkie kółka prowadnic, które mają specjalne wycięcia aby było nam łatwiej przewlec żyłkę stalową. Następnie zakładamy na 3 końce plastikowe zakładki.



Teraz czeka nas najgorsze zadanie, trzeba założyć czwartą plastikową zakładkę.
Trzeba złapać za linkę w plastikowej osłonie i z całej siły ciągnąć ja w stronę rogu prowadnicy gdzie mamy zapiąć plastikową zakładkę, Trzeba użyć naprawdę sporo siły i się nie bać że coś się stanie. Ciągniemy aż do wpięcia w blachę ostatniej zapinki. Zakładałem tak w obydwu blachach (czytaj lewa i prawa strona) i nic się nie stało.

Jak już mamy napięte żyłki odpinamy dwa zabezpieczenia przy mechanizmie linek.



Ślizgi przesuwamy do góry tak, żeby były na tym samym poziomie co dziury w blasze.


Mam już nareperowany cały mechanizm szyby.
Musimy teraz wszystko odwrotnie złożyć.
Najpierw do blachy wpinamy kabel i podpinamy kostkę do zamka.
Całą blachę z prowadnicami wkładamy odwrotnie jak wyjmowaliśmy czyli najpierw wkładamy górę później od strony wewnątrz autka przesuwamy blachę w stronę końca drzwi.
Jak już mamy włożoną blachę przykręcamy ja 10 śrubami.

Zakładamy silniczek szyby, podpinamy kable do silniczka, a następnie opuszczamy szybę, która zapnie się w metalowe łapy.
Przez dziury w blasze możemy wkręcić dwie śruby w łapy szyby, teraz mamy unieruchomioną szybę w ślizgach.
Następnie zakładamy górną wewnętrzną uszczelkę szyby, podpinamy kostkę przełączników szyb, oraz linkę otwierania drzwi od wewnątrz.
Zakładamy boczek i cieszymy się funkcjonującą szybą.
Czas pracy ok. 3 godzin reperując jedną stronę.
Myślę, że opis w miarę zrozumiały.
Wszystkie prawa zastrzeżone przez Tomasz_W-wa