Manual o montażu czujników cofania / parkowania (nieoryginalnych) w Touranie. W moim przypadku były to profesjonalne Asymetryczne czujniki cofania Amervox. W manualu przedstawiam sposób jak zrobić to w najprostszy sposób bez demontażu zderzaka.Koszty to zakup czujników cofania ceny od 50 w górę. Amervox które zamontowałem kosztują 300 PLN (z przesyłką). Montują je w ASO w Mercedesach, Porsche, Hondach...
Czas montażu ok 3h (z manualem będzie szybciej)
Potrzebne rzeczy
1. Zestaw czujników parkowania (użyłem sensorów płaskich, nieprofilowanych)
2. małe wiertło (2-3 [mm])
3. wiertło "puszkowe" często dostarczane z czujnikami do zrobienia otworów w zderzaku
4. wiertarka lub wkrętarka
5. Zestaw Torx, klucz "13", śrubokręt
6. Taśma papierowa
7. ołówek
8. miara zwijana
9. lutownica
10 izolacja do kabli
11. linka stalowa lub drut do przeciągnięcia kabli
Czynności do wykonania
Na początek musimy zaznaczyć środek zderzaka ołówkiem na naklejonej taśmie papierowej. Środek najłatwiej znaleźć kierując się od środka znaczka VW (na tylnej klapie) w dół. Od środka zderzaka zaznaczony miejsce czujnika w prawo 20 cm i od tego miejsca kolejne 40 cm. Identycznie w drugą stronę (zgodnie z rysunkiem poniżej). Od hokeja w górę na wysokości 87 [mm] (przy 85 [mm] można "wpaść" na metalową szeroką belkę, szczególnie z prawej strony, w nowszych Touranach z hakiem wzmocnienie jest w postaci rury i jest zdecydowanie mniejsze prawdopodobieństwo trafienia we wzmocnienie) )


Następnie wiercimy małym wiertłem 2 [mm] otwór w zaznaczonych miejscach...

a potem wiercimy wiertłem puszkowym w zależności od grubości czujników. Moje czujniki miały średnice 19[mm] i wierciłem wiertłem 20 [mm].

Po wywierceniu otworów wiertłem puszkowym linką stalową przeciągamy kable w zderzaku (ja zacząłem od lewego skrajnego otworu, centralkę mam po prawej stronie).


Po przeciągnięciu wszystkich kabli musimy zdjąć tapicerkę z prawej strony w bagażniku (wybrałem prawą stronę, ponieważ jest więcej miejsca,nie ma schowków i tutaj znajduje się oryginalnie centralka od czujników). W tym celu musimy odkręcić kilka śrub zaznaczonych strzałkami i zdjąć osłony słupków.

Następnie musimy odkręcić kluczem "13" wieszak na zakupy przykręcony na 2 śrubach. Drugi sposób podany przez "Marcinas":
"1. Wciskamy wieszak aby się wysunął, potem przekręcamy go w lewo, bądź jak ktoś woli do przodu samochodu, tak o około 45 stopni i wyciągamy.
2. Po ściągnięciu słupka ukazuje się nam ten wieszak i następnie wypychamy taki biały kołek ze środka na zewnątrz, lub wyciągamy go np długim gwintownikiem (tej opcji nie przerabiałem) rozmiaru niestety też nie podam, ale coś koło 4-5ki."

Mam podwyższona podłogę w swoim Touranie i aby łatwiej było wyciągnąć tapicerkę boczną wyjąłem koło zapasowe i "podłogę". Aby wyjąc "podłogę trzeba odkręcić dwie śruby i nacisnąć dwa przyciski (po jednym z każdej strony).

Musimy teraz zdjąć listwę przykrywającą bolec od zamka klapy z tyłu.

Pod listwą znajduje się dodatkowa śrubą trzymająca boczna tapicerkę która musimy odkręcić.

Następnie zdejmujemy boczną tapicerkę i zajmujemy się przeciągnięciem kabli do wnętrza auta przez otwór zaznaczony strzałką.

Po przeciągnięciu kabli zajmujemy się przylutowaniem kabli do masy (kolor masowy/brązowy) oraz do plusa (12v) od światła cofania, kabel czarno-zielony (u mnie szły dwa kable, sprawdzamy miernikiem wbijając szpilkę i włączamy wsteczny aby znaleźć właściwy). Według instrukcji czujników cofania "Cobra" kabel cofania jest koloru niebiesko-czarnego (najprawdopodobniej w rocznikach od 2005). Przykręcamy także centralkę i kable które się "plątają" spinamy paskami zaciskowymi.

Izolujemy części zlutowane taśma i przeciągamy głośniczek sygnalizacyjny od czujników w dogodne miejsce.Ja przeciągnąłem wzdłuż prawej listwy progowej do przodu i dalej pod tapicerką i konsola środkową na lewo pod kierownice. Następnie składamy całość montując tapicerkę i podłogę w odwrotnej kolejności..
Tak wygląda czujnik zamontowany w zderzaku

i końcowy efekt

Powodzenia...
Mam nadzieje że trochę pomogłem, jeśli tak
