Zmiany:
2014.10.13 - pinologia dla 1T3
2013.11.14 - dopisany pin do wtyczki Bordnetz E/6
Z tego manuala dowiesz się jak podłączyć sobie przednie światła przeciwmgielne w przypadku gdy ich nie masz. Manual w części zasadniczej odnosi się do Touranów 2003-2010 czyli 1T1 i 1T2, pinologia dla 1T3 czyli od 2011r. jest pod koniec tego manuala.
1. Wybór metody podłączenia PPM do auta
Po pierwsze powinieneś sprawdzić jaki masz osprzęt w aucie, chodzi głównie o Bordnetz inaczej zwany CECM. Zwykle gdy auto nie miało zamówionych PPM (PrzedniePrzeciwMgielne) to Bordnetz był montowany w wersji midline i nie potrafi on obsłużyć PPM jak i ksenonów. Do obsługi wymagany jest Bordnetz w wersji highline lub instalacja własna na przekaźniku.
Instalacja na przekaźniku posiada jednak kilka wad, nie będziesz mógł uruchomić sobie funkcji statycznego doświetlania zakrętów poprzez PPM, nie będzie działała funkcja DRL poprzez PPM oraz żarówki będą dostawały tzw. uderzenie prądowe podczas załączania, Bordnetz inteligentnie załącza wszystkie światła (stopniowo je rozjaśnia) co znacznie wydłuża ich żywotność!
Dodatkowo wymieniając swój Bordnetz na taki z obsługą PPM wybierając model 30 bajtowy highline będziesz miał np. możliwość uruchomienia funkcji ambient poprzez footwell (dlikatne rozświetlenie przestrzeni nóg podczas jazdy) a także podczas hamowania możliwość dodatkowego włączania TPM (Tylnych PrzeciwMgielnych) co daje efekt znacznego wzmocnienia sygnału hamowania dla aut jadących za tobą.
Wykaz przykładowych Bordnetzów 30 bajtowych:
- 3C0-937-049-AH ; 30 Byte (Midline)
- 3C0-937-049-AJ ; 30 Byte (Highline)
- 3C0-937-049-AK ; 30 Byte (Midline)
- 3C0-937-049-AL ; 30 Byte (Highline)
- 3C8-937-049-D ; 30 Byte (Midline)
- 3C8-937-049-E ; 30 Byte (Highline)
- 3C8-937-049-F ; 30 Byte (Highline)
- 3C8-937-049-G ; 30 Byte (Midline)
- 3C8-937-049-M ; 30 Byte (Highline)
- 3C8-937-049-R ; 30 Byte (Highline)
- 3C8-937-049-S ; 30 Byte (Highline)
- 3C8-937-049-AA ; 30 Byte (Midline)
- 3C8-937-049-AB ; 30 Byte (Highline)
2. Potrzebne części jeśli masz lub wstawisz Bordnetz highline
Potrzebujesz lampy PPM
starszy model w wersji soczewkowej:
nr części - 1T0941699 lewy, 1T0941700 prawy
żarówki H11
wtyczka 3D0941165A
piny do wtyczki 000 979 244 E
lub
nowszy model bez soczewki:
nr części - 1T0 941 699 C lewy, 1T0 941 700 C prawy
żarówka HB4
wtyczka 7H0 941 165
piny do wtyczki 000 979 244 E
Oczywiście najlepiej kupić gotową wiązkę z demontażu lub nową np. w Kufatec http://www.kufatec.de/shop/de/Volkswage ... fer-Touran co znacznie uprości nam zabawę z wtyczkami i pinami.
Jeśli chcesz mieć wiązkę rozszczepianą tak jak jest w oryginale (czyli zdejmując zderzak odczepiasz wiązkę i możesz zderzak z PPM odstawić na bok) to zakładając że masz oryginalny wtyk w wiązce w zderzaku czyli 4D0 973 725 to potrzebujesz wtyk 6X0 973 825 i piny do niego o numerze 000 979 022 E sztuk trzy.
O ile mi wiadomo to model soczewkowy został wycofany ze względu na problemy z zaparowywaniem.
Włącznik świateł z obsługą PPM, pomyśl od razu czy nie warto go zmienić na taki z chromem, ładniejszy, nie obłazi tak jak starszy czarny model, możesz go w akcji zobaczyć tutaj -> http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?t=194
pin do włącznika świateł - 000 979 009 E
pin od włącznika świateł do wtyczki Bordnetz E/6 - 000 979 009 E
kratka z miejscem na PPM lewa - 1T0853665A
kratka z miejscem na PPM prawa - 1T0853666A
2x pin 000 979 151 E - do wtyczek Bordnetza A/4 (prawe PPM) i D/2 (lewe PPM)
3. Potrzebne DODATKOWE części jeśli masz Bordnetz midline i przy nim zostajesz (nie zalecane)
Jeśli masz Bordnetz midline i przy nim zostajesz dodatkowo potrzebujesz przekaźnik zwierny + ewentualnie konektorki do niego zwykłe lub izolowane + ewentualnie gniazdo przekaźnika.


4. Montaż - dla Bordnetz highline (bez przekaźnika)
Wyjmij kratki w zderzaku, przeciągnij 2 przewody od prawej kratki do lewej, aby sobie ułatwić przeciąganie kabli użyj jakiegoś sztywnego drutu lub zdejmij zderzak (szczególnie jak masz oryginalną wiązkę, wtedy poprowadzisz ją oryginalnie wzdłuż zderzaka dzięki plastikowym klipsom).
Na tym zdjęciu zrobionym przy okazji montażu DRL Hella Flex Style widać oryginalny przebieg wiązki PPM w moim aucie

Przewód masowy połącz razem z tym z lewej kratki i podłącz do punktu masy na nadwoziu. Przewodów +12V nie łączymy tylko przeciągamy je do kabiny (guma w grodzi jest pod akumulatorem), dodatkowe zdjęcia np. w manualu o DRL Hella Flex Style - http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=37875.
Jeśli dorabiasz wersję rozpinaną to podłącz pięcio-pinową wtyczkę 4D0 973 725 do wtyku 6X0 973 825 w następujący sposób:
pin 1 - reflektor lewy przeciwmgłowy (przewód biało-żółty WS/GE do żarówki, przewód biało-fioletowy WS/LI od wtyku do Bornetza D/2)
pin 2 - reflektor prawy przeciwmgłowy (przewód biało-żółty WS/GE do żarówki, przewód biało-zielony WS/GN od wtyku do Bornetza A/4)
pin 3 - masa (przewód brązowy BR na obu odcinkach)
pin 4 - masa czujnika temperatury zewnętrznej G17 (przewód brązowo-biały BR/WS)
pin 5 - odczyt z czujnika G17 podłączony do wtyczki zegarów pin 36 (przewód żółto-brązowy GE/BR)
Odkręć plastikową osłonę Bordnetza i zwolnij blokadę wtyczek. Wyciągnij odpowiednie wtyczki i zwolnij w nich blokady pinów.

Rozpiska połączeń i wtyczek:
A = złącze 11-stykowe
4 - żarówka prawego reflektora przeciwmgłowego
D = złącze 11-stykowe
2 - żarówka lewego reflektora przeciwmgłowego
E = złącze 16-stykowe
6 - przełącznik świateł przeciwmgłowych
We wtyczce D włóż pin nr 2 dla lewego PPM i połącz z przewodem +12V dla tej lampy, we wtyczce A włóż pin nr 4 dla prawego PPM i podłącz do przewodu dla tej lampy, we wtyczce E włóż pin nr 6 i przeciągnij przewód w okolice wtyczki włącznika świateł. Sprawdź poprawność połączeń, zabezpiecz blokady pinów we wtyczkach, włóż wtyczki do Bordnetza, zablokuj wtyczki przesuwając blokadę w pozycję ZU.
We wtyczce włącznika świateł włóż pin nr 5 i podłącz go z przewodem do Bornetza wtyczka E pin 6.
Podłącz wtyczki do lamp, przykręć lampy do nadwozia, włóż kratki w błotnik.
Uruchom VCDSa lub inny program diagnostyczny, zaznacz w bajcie 00 bit 00 Front Fog Lights installed.

Jeśli wszystko zrobiłeś prawidłowo to możesz już korzystać z przednich świateł przeciwmgłowych


5. Montaż - dla Bordnetz midline (z wykorzystaniem przekaźnika)
Wyjmij kratki w zderzaku, przeciągnij 2 przewody (masowy i zasilający) od prawej kratki do lewej, aby sobie ułatwić przeciąganie kabli użyj jakiegoś sztywnego drutu lub zdejmij zderzak (szczególnie jak masz oryginalną wiązkę, wtedy poprowadzisz ją oryginalnie wzdłuż zderzaka dzięki plastikowym klipsom).
Przewód masowy połącz razem z tym z lewej kratki, podłącz do punktu masy na nadwoziu. Wybierz miejsce na umieszczenie przekaźnika, ja bym go umieścił w kabinie nad Bordnetzem a pod Gatewayem, jest tam nawet specjalna kratka na przekaźniki z wolnymi miejscami. Ale możesz oczywiście uniknąć przeciągania przewodów przez gródź i umieścić przekaźnik gdzieś w komorze silnika. Pamiętaj jednak że wilgotność w komorze silnika jest dużo większa niż w kabinie co naraża połączenia elektryczne na większe ryzyko awarii.

Podłączenia do odpowiednich styków przekaźnika:
30 - zasilanie (z zacisku 15 lub 30) poprzez bezpiecznik minimum 15A maksimum 30A
85 - masa
86 - sygnał z włącznika świateł pin 5
87 - przewody zasilające PPM +12V połączone razem
We wtyczce włącznika świateł włóż pin nr 5 i podłącz go do przekaźnika styk 86.
Podłącz wtyczki do lamp, przykręć lampy do nadwozia, włóż kratki w błotnik.
Jeśli wszystko zrobiłeś prawidłowo to możesz już korzystać z przednich świateł przeciwmgłowych


Pinologia dla Tourana 1T3 od 2011r.
Rozpiska połączeń i wtyczek:
A - czarna wtyczka 52 pinowa (T52a)
pin 21 - przełącznik świateł przeciwmgłowych (E7)
pin 25 - żarówka lewego reflektora przeciwmgłowego (L22)
C - brązowa wtyczka 52 pinowa (T52c)
pin 25 - żarówka prawego reflektora przeciwmgłowego (L23)
We wtyczce T52a włóż pin nr 25 dla lewego PPM i połącz z przewodem +12V dla tej lampy, we wtyczce T52c włóż pin nr 25 dla prawego PPM i podłącz do przewodu dla tej lampy, we włączniku świateł (E7) włóż pin nr 5 (T10h/5 NL) i przeciągnij przewód do BCM do wtyku A pin 21. Sprawdź poprawność połączeń, zabezpiecz blokady pinów we wtyczkach, włóż i zablokuj wtyczki do BCM.
Linki do innych manuali i artykułów na forum Touran Klub Polska
http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=39016#39016
Jak zrobić sobie łatwo zrzut tego manuala lub innych stron WWW?
Często możesz chcieć zrobić sobie zrzut strony aby móc ją przeglądać szczególnie w momencie gdy jest brak internetu. Na przykład robisz coś w aucie przy pomocy VCDSa i masz internet wyłączony lub jesteś poza zasięgiem a chciałbyś coś doczytać z mojego lub innego manuala.
Najprościej jest zapisać stronę WWW w postaci jednego zarchiwizowanego pliku wraz ze zdjęciami.
Do Firefoxa trzeba doinstalować wtyczkę np. Mozilla Archive Format i z menu Plik wybrać opcję Zapisz jako "MAFF".

W Internet Explorerze wybierasz opcję Zapisz jako... "MHT".

Później już możesz łatwo przenosić i przeglądać w ten sposób zapisane strony bez połączenia z internetem.
Jeśli uważasz, że warto było poświęcić czas na napisanie tego manuala i chcesz dać znać o tym autorowi to postaw mu PIWO

