Przedstawiam opis przeróbki sterowania szyb drzwi tylnych z manualnych na elektryczne.
Sterowanie przerobiłem w swoim Touranie i działa wyśmienicie.
Potrzebne części:
- Wiązka elektryczna drzwi tylnych lewych
- wiązka elektryczna drzwi tylnych prawych
- wiązka elektryczna drzwi kierowcy (część wiązki która jest zainstalowana bezpośrednio w tapicerce drzwi) np. 1T0 971 557 K
- panel wraz z przełącznikami w drzwiach kierowcy
- dwie sztuki przełączników regulacji szyb
- silniczek regulacji szyby tylnej lewej np. 1K0 959 703 E
- silniczek regulacji szyby tylnej prawej np. 1K0 959 704 E
- kilka metrów przewodu 2,5 mm²
- bezpiecznik 30A
Opcjonalne
- tapicerka drzwi tylnych lewych i prawych (bez otworu na korbkę i z wycięciem na przełącznik regulacji szyb)
- lampki oświetlenia przy wsiadaniu w drzwiach
Na początek zdejmujemy tapicerkę drzwi kierowcy. tutaj znajdziemy opis demontażu tapicerki wykonany przez rock4
Wyjmujemy z niej wiązkę elektryczną i instalujemy nową (druga część wiązki zainstalowana w blaszanej osłonie drzwi pozostaje bez zmian)


Montujemy tapicerkę do drzwi i zakładamy panel wraz ze sterownikiem czterech szyb.

Następnym krokiem będzie demontaż tapicerki z drzwi tylnych.
Tutaj proponuję wymontować również głośnik co znacznie ułatwi nam dostęp do złączki przewodów zamka drzwi. Głośnik demontujemy przez rozwiercenie czterech nitów.
Odkręcamy mechanizm korbki opuszczania szyby i w jego miejsce przykręcamy silniczek. (na szczęście nie ma potrzeby wymiany całej osłony blaszanej drzwi wraz z mechanizmem szyb bo wszystko pasuje idealnie).



Odkręcamy całą osłonę wewnętrzną drzwi od dołu odciągając ją lekko do siebie i opuszczamy jej przód lekko na dół aby mieć dostęp do zatrzasków mocujących wiązkę elektryczną.

Odłączamy złącze wiązki elektrycznej od słupka drzwi

Demontujemy całą wiązkę z drzwi.
Instalujemy nową wiązkę elektryczną drzwi (blacha posiada już fabrycznie otwory montażowe do instalacji elektrycznej, są one zaklejone okrągłą tasiemką), wewnętrzną osłonę drzwi, zakładamy tapicerkę wraz z przełącznikiem.





Identyczną operację powtarzamy na drugich drzwiach.
Następnie demontujemy plastiki słupków bocznych by dotrzeć do złączki elektrycznej drzwi oraz plastiki progów przednich . Musimy tu zainstalować dodatkowy przewód (+zasilania silniczka szyby) biegnący od złączki w słupku bocznym do skrzynki bezpieczników (po jednym na drzwi). Tutaj brak zdjęć gdyż mój synek dorwał aparat…
Przewód instalujemy z obu drzwi tak samo w złączce słupka bocznego do pinu 22 i przeciągamy go przez próg do skrzynki bezpieczników pod kierownicą (bezpiecznik nr SC58 - 30A).
Na szczęście Volkswagen nie oszczędził na przewodach i do złączki w słupku doprowadzone są przewody CAN-L, CAN-H oraz do oświetlenia przy wsiadaniu (wcześniej niewykorzystane).

Na koniec wszystko montujemy do kupy.
Teraz kodujemy Gateway

Zaznaczamy sterownik 62 i 72, zapisujemy i kasujemy ewentualne błędy.
W zależności od typu Gatewaya opcje te mogą wyć w różnych bajtach. U mnie jest gateway 1K0 907 530 L i zaznaczam w bajce 2 bit 5 i 6.
Następnie musimy zakodować moduł komfortu

Zaznaczamy opcję Rear Power Windows Installed.
W moim przypadku jest to moduł 1K0 959 433 AR i opcja ta znajduje się w bajcie 14 bit 2.
W innych sterownikach może to być w innym miejscu.
Jeśli chodzi o koszta części to przedstawiają się one tak:
- oba tylne silniczki 80 PLN
- 3 szt. wiązek elektrycznych 150 PLN
- panel sterowania z przełącznikami 120 PLN
- tapicerki kupiłem już z dwa lata temu chyba za około 50 PLN za dwie sztuki wraz z przełącznikami.
Wszystkie ceny łącznie z kosztami przesyłek.
Przy okazji możemy zamontować lampki w drzwiach do oświetlenia przy wsiadaniu oraz jeśli ktoś nie posiada tylne głośniki.