Manual: wymiana termostatu w silniku 1,9 TDI AVQ

Miejsce do prezentowania własnych modyfikacji - co ulepszyliśmy, usprawniliśmy i chcemy podzielić się tym z innymi.
Awatar użytkownika
krankor
Zaawansowany
Posty: 340
Rejestracja: śr wrz 28, 2011 10:22
Auto:: Touran 1T1, 1.9 AVQ 2004
Imię:: Grzegorz
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp-ska
Podziękował: 22 razy
Otrzymał podziękowań: 52 razy

Manual: wymiana termostatu w silniku 1,9 TDI AVQ

Post autor: krankor »

Manual na czasie, idzie zima.

Nie wiem, jak w innych silnikach są umiejscowione termostaty, zapewne podobnie. Może inaczej będą ułożone "przeszkadzacze".

Czas - około 2,5 godziny wolnym tempem.

Bez użycia kanału.
Starałem się maksymalnie mało demontować przeszkadzających podzespołów.
Najdłużej zeszło mi ze spuszczaniem płynu.

Potrzebne będą:

- Torx do wkrętów trzymających nadkole i osłonę pod silnikiem (jeśli ją posiadamy)
- Żabki lub kombinerki do zdjęcia opasek z rur płynu chłodzącego,
- Wkrętak krzyżakowy
- Płaski pojemnik do złapania płynu chłodzącego, (mnie udało się wypuścić ok. 3 litry)
- Płyn G12+ do uzupełnienia rozlanego płynu (lub do wymiany – ok. 4 litry)
- Klucz imbusowy 5 długości min. 140 mm z główką do nieprostopadłego użycia
- Klucz płaski 10 - niekoniecznie
- Jakiś chwytak giętki do śrub, np. http://www.telezakupy.tv/images/produkt ... ki_001.jpg
- Nowy termostat (w komplecie nowy oring) np. polecany firmy Wehler – koszt ok. 40zł,
- Ewentualnie jakaś rurka (np. klucz rurkowy 10) lub klucz oczkowy do założenia na imbus jako przedłużka.
- Rękawiczki lateksowe, lampka, szmatki do wytarcia wycieków.

Zaczynamy:

1.Odkręcamy osłonę spod silnika (jeśli ją mamy), żeby płyn spod termostatu na niej się nie zatrzymał, a tak naprawdę żeby ewentualnie śruby uciekające z rak miały jak spaść np. na podłogę garażu.

Image

2. Potem spuszczamy do pojemnika płyn z układu. Zdjąłem prawe koło, wykręciłem nadkole i rozłączyłem rurki biegnące do piecyka Webasto. Nie zapominamy o odkręceniu korka w naczyniu wyrównawczym. Bo się zdziwimy, jak mało mamy płynu w układzie. Zeszło mi tu jakieś 2,5 l płynu. Jeśli ma wrócić z powrotem do układu, powinno się go przefiltrować. Np. filtr do kawy z ekspresu umieszczony w lejku. Na pewno trzeba przefiltrować tę część płynu, która wyleci po bloku silnika po odkręceniu obudowy termostatu.- ok. 0,5 l.
Zakładamy zdjęte wcześniej rurki gumowe i zakładamy opaski. Potem nadkole i koło.

Image

3. W dostępie do obudowy termostatu przeszkadzać nam będą: czujnik na rurze powietrza i taka tajemnicza kula plastikowa (chyba jakiś magazyn ciśnienia).
Czujnik chyba poręczniej będzie odkręcić od rury niż wyjmować tylko wtyczkę. Kulę wyjmiemy w górę po wcześniejszym odkręceniu kluczem imbusowym 5 podtrzymującego ją blaszanego wspornika od grubego stalowego ucha. Kula wyjdzie w górę, ma (chyba do tego) specjalne wklęśnięcie, wystarczy ją odpowiednio obrócić. Odkładamy ją w prawo na pokrywę klawiatury.

Image

4. Żeby dwie śruby trzymające obudowę drgnęły, wkładamy w nie krótsze ramię nimbusa i odkręcamy trochę przesuwając wcześniej w uchwycie przeszkadzającą rurę gumową.

Image

Image

Zamieniamy końcami klucz imbusowy (na kulkę) i omijając kable alternatora bokiem wykręcamy obie śruby. Długi klucz (min. 14 cm, lepiej 15-16) odpowiednio wystaje poza alternator. Jeśli nie ruszyliśmy śrub wcześniej, teraz możemy je ruszyć zakładając na krótsze ramię np. klucz rurkowy, lub oczkowy jako przedłużkę.

Image

5. Pod silnik podstawiamy np. miskę do złapania części płynu, który wyleci po bloku po zdjęciu obudowy termostatu i wyjęciu samego termostatu z oringiem.

Image

6. Rozpinamy płaskim wkrętakiem plastikową opaskę unieruchamiającą rurę za termostatem.

Image

7. Śruby wyjmujemy pomagając sobie chwytakiem, zapobiegając jej upadnięciu pod silnik. Lubią spaść z kulki imbusa Tak samo pomagamy sobie chwytakiem przy zakładaniu śrub przy montażu.

Image

Teraz po wcześniejszym wykręceniu i wyciągnięciu obu śrub odciągamy obudowę termostatu razem z jego gumową rurą.

Image

8. Wprasowany oring uszczelniający termostat podważamy płaskim wkrętakiem, pomagając sobie chwytakiem, żeby nie uciekł. Wylatuje trochę płynu z bloku. Wyjmujemy stary termostat pomagając sobie chwytakiem.
Zapamiętujemy, którym końcem wystaje termostat na zewnątrz. Na wszelki wypadek. Możemy szmatką wytrzeć z ewentualnych paprochów gniazda w bloku i obudowie termostatu.

Image

9. Składanie wykonujemy w odwrotnej kolejności zaczynając od włożenia w gniazdo w bloku nowego termostatu odpowiednim końcem.

Image

Potem wkładamy nowy oring. U mnie trzymał się sam we wnęce. Nie wylatywał. Koledzy z forum zwrócili uwagę, że część obudów ma we wnęce od strony termostatu "łapki" ustalające położenie termostatu. Złe ustawienie może przeszkodzić w szczelnym dosunięciu do bloku. Może trzeba będzie nieco obrócić termostat. Dosuwamy obudowę, pomagając sobie chwytakiem zakładamy na miejsca śruby i przykręcamy. Zatrzaskujemy wcześniej otwartą opaskę na rurze za termostatem. Cofamy na swoje miejsce rurę przebiegającą nad termostatem. Potem wkręcamy czujnik na miejsce i przykręcamy kulę.
10. Zalewamy płynem chłodzącym zbiornik wyrównawczy. Odpalamy silnik. Ustawiamy grzanie wewnątrz na maxa, dmuchawę na wolne obroty. Jeśli jest zimno (od +5 C w dół) ustawiamy na wszelki wypadek grzanie na ECON, by nie przegrzać niechłodzonego piecyka. Ubywający płyn uzupełniamy tak, żeby nie przekraczać zbytnio kreski oznaczającej max. poziomu płynu, czyli poniżej połowy wysokości kuli. Rozgrzanie na wolnych obrotach do momentu otwarcia termostatu może zająć i z pół godziny. Rozpoznamy otwarcie po gorącej rurze za termostatem. Uzupełniamy płyn i teraz możemy zakręcić korek na zbiorniku. Nasze „disle” są za dobre ;) i wolno się nagrzewają. Prawidłowo odpowietrzony układ można min. poznać po tym, że nadmuch w środku grzeje i nie ubywa mu w zbiorniku płynu. U mnie po ostygnięciu przez noc, po otwarciu korka jeszcze trochę zabąbliło i zassało płynu.
wymiana termostatu.pdf
(1.01 MiB) Pobrany 387 razy
Dzięki za przeczytanie. Powodzenia :ok:
Ostatnio zmieniony czw gru 07, 2017 21:45 przez krankor, łącznie zmieniany 5 razy.
pozdrawiam Grzegorz
Awatar użytkownika
niko02
Władca postów
Posty: 4501
Rejestracja: sob lip 16, 2011 15:00
Auto:: BKD 2004r. 207KM 470Nm
Imię:: Michał
Lokalizacja: Szadek/Łódź/Warszawa
Podziękował: 384 razy
Otrzymał podziękowań: 325 razy

Re: Manual: wymiana termostatu w silniku 1,9 TDI AVQ

Post autor: niko02 »

No i pięknie. Jest pierwszy manual :)
Touran by niko02Obrazek
ZWzPD :mrgreen:
Obrazek
Awatar użytkownika
scenic
Użytkownik
Posty: 151
Rejestracja: śr gru 18, 2013 18:46
Auto:: 1T1, 1,9TDI 2003
Imię:: Radek
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Podziękował: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 14 razy
Kontakt:

Re: Manual: wymiana termostatu w silniku 1,9 TDI AVQ

Post autor: scenic »

Na pewno się przyda :piwo: .. Mógłbyś zmienić tylko trochę barwę żółtych napisów na bardziej czytelną .. bo tą średnio widać
Nie dyskutuj z idiotą !!!
Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem..


Zobacz profil mojego auta na Driiive.com
Awatar użytkownika
Turanek
Władca postów
Posty: 2736
Rejestracja: sob sie 28, 2010 23:55
Auto:: 2x5T1
Imię:: Marek
Lokalizacja: lubuskie
Podziękował: 23 razy
Otrzymał podziękowań: 111 razy

Re: Manual: wymiana termostatu w silniku 1,9 TDI AVQ

Post autor: Turanek »

krankor pisze:taka tajemnicza kula plastikowa (chyba jakiś magazyn ciśnienia).
Dokładnie akumulator podciśnienia
krankor pisze:Na wszelki wypadek. Możemy szmatką wytrzeć z ewentualnych paprochów gniazda w bloku i obudowie termostatu.
Gniazdo w którym będzie umieszczony oring warto dobrze wyczyścić.
Przy montażu pokrywy dobrze jest wykonywać lekkie ruchy obrotowe względem gniazda w bloku, można też lekko nasmarować oring np. wazeliną. Te dwie rzeczy zapobiegają przyszczypnięciu oringa i ewentualnej nieszczelności.

PS. W plastikowej obudowie nie miałeś dwóch wąsów przytrzymujących termostat?
Pozdrawiam

Turanek
R-Line Obrazek
H-Line Obrazek
Awatar użytkownika
krankor
Zaawansowany
Posty: 340
Rejestracja: śr wrz 28, 2011 10:22
Auto:: Touran 1T1, 1.9 AVQ 2004
Imię:: Grzegorz
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp-ska
Podziękował: 22 razy
Otrzymał podziękowań: 52 razy

Re: Manual: wymiana termostatu w silniku 1,9 TDI AVQ

Post autor: krankor »

Z Twojego wpisu Turanek wynika jakoś tak, jakby termostat i oring mocowało się w pokrywie. Ja mam odwrotnie. Tzn. w bloku jest gniazdo z półką, na której opiera się talerzyk termostatu. Bliżej powierzchni jest delikatny rowek, w który wchodzi oring. A z pokrywy wystaje zamek, który całym obwodem dociska oring do termostatu i do ścianek rowka. Tym samym nie bardzo widzę możliwość przyszczypnięcia.
W otworze w pokrywie nie wyczułem żadnych wąsów w czasie wycierania szmatką. W każdym razie pokrywa od razu płasko przywarła do ściany i nic się nie powiesiło. A po przykręceniu nie cieknie.

P.S. Czy wyłączenie piecyka nie wydaje Wam się nadgorliwością? Może to usunąć.
pozdrawiam Grzegorz
Awatar użytkownika
Turanek
Władca postów
Posty: 2736
Rejestracja: sob sie 28, 2010 23:55
Auto:: 2x5T1
Imię:: Marek
Lokalizacja: lubuskie
Podziękował: 23 razy
Otrzymał podziękowań: 111 razy

Re: Manual: wymiana termostatu w silniku 1,9 TDI AVQ

Post autor: Turanek »

Ja się spodziewałem takiej obudowy
Pozdrawiam

Turanek
R-Line Obrazek
H-Line Obrazek
Awatar użytkownika
scenic
Użytkownik
Posty: 151
Rejestracja: śr gru 18, 2013 18:46
Auto:: 1T1, 1,9TDI 2003
Imię:: Radek
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Podziękował: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 14 razy
Kontakt:

Re: Manual: wymiana termostatu w silniku 1,9 TDI AVQ

Post autor: scenic »

Turanek tam siedzi coś takiego ..

038 121 121D

Image
Nie dyskutuj z idiotą !!!
Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem..


Zobacz profil mojego auta na Driiive.com
dexter23pl
Expert
Posty: 1084
Rejestracja: czw kwie 10, 2014 14:38
Auto:: Golf 5
Imię:: Dexter
Lokalizacja: Slaskie
Podziękował: 43 razy
Otrzymał podziękowań: 148 razy

Re: Manual: wymiana termostatu w silniku 1,9 TDI AVQ

Post autor: dexter23pl »

Ja kilka razy spuszczałem plyn w aucie i na wolnych obr to masakra aby się odpowietrzyło jak potrzeba. Ja dawałem na ok 3-4tys/obr i trzymałem chwilę i tak z 2-3 razy i załatwione.
Ale manual OK przyda się :ok:
Awatar użytkownika
turek
Specjalista
Posty: 890
Rejestracja: ndz mar 25, 2012 11:14
Auto:: Alhambra 7n,Ibiza 6j
Imię:: Michal
Lokalizacja: Czestochowa
Podziękował: 38 razy
Otrzymał podziękowań: 118 razy

Re: Manual: wymiana termostatu w silniku 1,9 TDI AVQ

Post autor: turek »

Odpowietrzanie układu chłodzenia 1.2.3....??? Lejesz płyn na maxa wsiadasz,jedziesz i po paru minutach układ odpowietrzony uzupełniasz płyn i jest git ,kto w dzisiejszy czasach ma pól godz. na odpowietrzanie :mrgreen:
Awatar użytkownika
JEDARO
Expert
Posty: 1505
Rejestracja: pt maja 31, 2013 17:01
Auto:: Touran 1.9 TDI BLS
Imię:: Darek
Lokalizacja: Działdowo
Podziękował: 214 razy
Otrzymał podziękowań: 518 razy

Re: Manual: wymiana termostatu w silniku 1,9 TDI AVQ

Post autor: JEDARO »

ostatnio trafił mi się jeden uparty Touran, który nie chciał się sam odpowietrzyć po naprawie webasto
a procedura odpowietrzania wygląda następująco:
-nalewamy płynu jeśli mało
-zakręcamy dobrze zbiornik
- ustawiamy max temp
-odpalamy auto jak jest rozgrzany to zwiększamy obroty do ok 2 tyś na 3 min i powinno być ok

jest to z instrukcji serwisowej nie mój wymysł jakby co :D
Touran By JEDARO
Caddy By JEDARO
Jest i Tiguan :)
[you] Jeśli pomogłem kliknij na podziękowanie
Mam wyłączone PW wiadomości kierować na maila
Awatar użytkownika
turek
Specjalista
Posty: 890
Rejestracja: ndz mar 25, 2012 11:14
Auto:: Alhambra 7n,Ibiza 6j
Imię:: Michal
Lokalizacja: Czestochowa
Podziękował: 38 razy
Otrzymał podziękowań: 118 razy

Re: Manual: wymiana termostatu w silniku 1,9 TDI AVQ

Post autor: turek »

JEDARO pisze:jest to z instrukcji serwisowej nie mój wymysł jakby co
po to są instrukcje a żeby kombinować jak je omijac :hahaha: :mrgreen: i tak jak opisałem wyżej jest najszybszym sposobem, w 1t3 jest już chyba ogranicznik na luzie do 2000obr ??? ,ktoś może się z tym nie zgodzić, cóż każdy ma swój sposób na zabicie czasu :piwo:
ultradźwięk
Kandydat
Posty: 9
Rejestracja: śr lip 25, 2012 11:45
Auto:: Touran
Imię::
Lokalizacja: Łódź

Re: Manual: wymiana termostatu w silniku 1,9 TDI AVQ

Post autor: ultradźwięk »

Dzięki krankor za manual z którego dzisiaj korzystałem przy swoim silniku BKC, mam jednak do wszystkich dodatkowe zapytanie.
Otóż moja wymiana jeszcze trwa, powodem tego jest fakt że przy odkręcaniu dolnej śruby termostatu wymsknęła się i spadła - niestety nie na beton tylko gdzieś pomiędzy sprężarkę a blok silnika. Próbowałem ją wyciągnąć drutem w kierunku gdzie znajduje się filtr powietrza jednak jej kołnierz uniemożliwiał jej wyjęcie aż w końcu przesunęła się w kierunku filtra paliwa i zniknęła.

Czy ktoś z Was może poratować mnie jakąś poradą jak wyciągnąć tą śrubę (co odkręcić lub nie) bo mam trochę stracha że w trakcie jazdy może okazać się niekontrolowanym zagrożeniem dla któregoś z pasków :(

Dzięki za wszelkie odpowiedzi i pozdrawiam
Awatar użytkownika
tajpej
Zaawansowany
Posty: 405
Rejestracja: ndz gru 23, 2012 12:22
Auto:: golf V R-line
Imię:: michał
Lokalizacja: bochnia
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 67 razy

Re: Manual: wymiana termostatu w silniku 1,9 TDI AVQ

Post autor: tajpej »

najprostsza sprawa mały magnes do woreczka i spuszczam w szczelinę i wyciągamy śrubkę która złapie się do magnesu :piwo:
ultradźwięk
Kandydat
Posty: 9
Rejestracja: śr lip 25, 2012 11:45
Auto:: Touran
Imię::
Lokalizacja: Łódź

Re: Manual: wymiana termostatu w silniku 1,9 TDI AVQ

Post autor: ultradźwięk »

Dzięki tajpej za błyskawiczną odpowiedź, pokombinuje z tym magnesem, nie wiem jednak czy uda mi się tam w ogóle coś wsunąć ponieważ podczas dzisiejszych prób od góry udało mi się jak napisałem wsunąć kawałek drutu i nic więcej się nie mieściło. Od dołu jeszcze cieńszy drut i też bez efektu.
Próbowałem przesunąć ją wpychając drut (jeszcze cieńszy) pomiędzy wspornikiem sprężarki a blokiem silnika i też bez efektu.
Podejrzewam że mogła gdzieś się zaklinować w użebrowaniu bloku ale niestety nie mam tam dojścia i jest to trochę moje gdybanie....
Awatar użytkownika
tajpej
Zaawansowany
Posty: 405
Rejestracja: ndz gru 23, 2012 12:22
Auto:: golf V R-line
Imię:: michał
Lokalizacja: bochnia
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 67 razy

Re: Manual: wymiana termostatu w silniku 1,9 TDI AVQ

Post autor: tajpej »

jak nie pomoże magnes to dmuchnij sprężonym powietrzem to może wyskoczy jak to nie pomoże to cię czeka demontaż
ODPOWIEDZ