WAŻNE: wszystko robicie na własne ryzyko
A więc do rzeczy:
01. Procedura zmiany języka w zestawie wskaźników (T)
Wchodzimy w zakładkę 17-Instruments (zestaw wskaźników) -> 10-Adaptation (Adaptacja), w zakładce adaptacji wchodzimy w Channel (kanał) 04 czyli Język i wpisujemy odpowiednią cyfrę z listy z językami, który chcemy zakodować, następnie klikamy: Testuj i Zapisz,
Dostępne języki:
1 - niemiecki
2 - angielski
3 - francuski
4 - włoski
5 - hiszpański
6 - portugalski
7 - bez tekstu
8 - czeski
02.Automatyczne zamykanie centralnego zamka po przekroczeniu 15 km/h (T)
Jeśli chcemy aby centralny zamek zablokował automatycznie drzwi po przekroczeniu 15 km/h należy:
Wchodzimy w: 46-Central Conv. (Moduł komfortu) -> Kodowania -> Pomocnik kodowania -> Bajt-0 zaznaczamy 3 i 4 bit (jak na obrazku), wychodzimy Esc i zapisujemy kodowanie.
Teraz po przekroczeniu prędkości 15km/h drzwi się automatycznie zablokują, a otworzą się same kiedy zgasimy silnik i wyciągniemy ze stacyjki kluczyk (lub po wciśnięciu przycisku otwierania).
03. Otwieranie tylko drzwi kierowcy po wciśnięciu otwartej kłódki - zamek selektywny (T)
Jeśli chcemy aby po naciśnięciu na kluczyku otwieranie drzwi jeden raz otwierały się tylko drzwi kierowcy, a dwukrotne klikniecie przycisku na kluczyku otwierało wszystkie zamki razem z klapą bagażnika robimy następująco:
Wchodzimy w 46-Moduł komfortu -> Kodowania -> Pomocnik kodowania -> zaznaczamy w Byte-0 zaznaczamy pierwszą opcję czyli Bit-0 (jak na obrazku), wychodzimy Esc i zapisujemy kodowanie.
04. Domykanie i otwieranie szyb i drzwi z pilota
Komfort
Bajt 0:
Bit 0: selektywne otwieranie drzwi: jak jest niezaznaczony to po pierwszym przyciśnięciu pilota odblokowuje się wszystkie zamki, jeżeli zaznaczony to tylko drzwi kierowcy - ponowne naciśnięcie pilota odblokowuje pozostałe drzwi
Bit 3: auto-odblokowanie wszystkich zamków po wyjęciu kluczyka ze stacyjki
Bit 4: auto-blokowanie po przekroczeniu 15km/h
Bajt 6:
Bit 5: zablokowuje funkcje komfortu z pilota - trzeba go odznaczyć/wyzerować
Bit 6: automatyczne zamykanie okien - zaznaczenie tego powoduje, że nie trzeba trzymać przycisku pilota przy zamykaniu (nie ma takiej opcji dla otwierania)
Bajt 7:
Bit 2: Otwieranie okien z pilota
Bit 5: Zamykanie okien z pilota
Bajt 8:
Bit 2: Otwieranie szyber z pilota
Bit 5: Zamykanie szyber z pilota
Bit 6: Typ otwieranie szyber z pilota: zaznaczone: uchylanie, niezaznaczone: odsuwanie
Bajt 10:
Bit 3: potwierdzenie dźwiękowe odblokowania zamków - można to spokojnie wyłączyć
Bajt 11:
Bit 3: potwierdzenie dźwiękowe zablokowania zamków - jak ktoś nie lubi, żeby mu samochód sąsiadów budził
Bajt 13:
Bit 7: potwierdzenie dźwiękiem włączenia alarmu - trzeba wyłączyć razem z tym co powyżej
05. Aktywacja postojówek po włączeniu manetki kierunkowskazów (T)
Funkcja ta zazwyczaj nie jest zakodowana w autach z USA, polega na tym że po zostawieniu włączonej manetki i wyłączeniu silnika świecą się światła postojowe.
Możemy to włączyć lub wyłączyć w następujący sposób:
Wchodzimy w: 09-Cent. Elect. (Centr. Zesp. Elektr) -> 07-Kodowanie -> Pomocnik kodowania -> Byte-0 zaznaczamy Bit-5 - Assistance Driving Light Leaving Home (nie mylić z Leaving home), wychodzimy Esc i zapisujemy kodowanie.
06. Dezaktywacja dodatkowego ruchu wycieraczek (T)
Wchodzimy w zakładkę 09-Cent Elect. (Centr. Zesp. Elektr.), wybieramy 07-kodowanie,w górnej części okienka rozwijamy listę i przestawiamy z Bordnetz na Wischer, z kodowania na dole odejmujemy liczbę 2048, teraz wycieraczki nie będą nam rozmazywać dodatkowym ruchem wycieraczki szybę, po zmianie kodowania klikamy „Do It!” (Wykonaj).
07. Dezaktywacja kontrolki niezapiętych pasów bezpieczeństwa; dezaktywacja czujnika poziomu płynu do spryskiwaczy (T)
Wchodzimy w zakładkę 17-Instrumens (Zestaw wskaźników ), wybieramy 07-Coding (Kodowanie), mamy tu kodowanie krótkie czyli dodajemy lub odejmujemy od liczby w górnej ramce odpowiednią wartość co daje nam uruchomienie lub wyłączenie danej funkcji. Jeżeli chodzi nam o wyłączenie kontroli pasów trzeba odjąć 02 i oczywiście zatwierdzić kodowanie „Wykonaj !”
Czyli jak było 0003101 po odjęciu 02 będziemy mieli 0001101, również w tej zakładce możemy sobie od razu dezaktywować czujnik poziomu płynu do spryskiwaczy odejmujemy liczbę 04, oczywiście jak byśmy chcieli kiedyś włączyć na nowo te funkcje trzeba tylko dodać odjęte wartości.
08. Dezaktywacja poduszek powietrznych, napinacza pasów bezp. (T)
Wchodzimy w zakładkę 15-Airbag, następnie wybieramy 10-Adaptacja, patrzymy na kanały (Channel):
- 01 - poduszka pasażera,
- 02 - poduszka kierowcy,
- 03 - boczna poduszka pasażera,
- 04 - boczna poduszka kierowcy,
- 05 - napinasz pasa pasażera,
- 06 - napinacz pasa kierowcy,
- 07 - poduszka głowy pasażera,
- 08 - pod głowy kierowcy,
Niżej w pole New value (Nowa wartość) wpisujemy 1 i klikamy "Testuj" a następnie "Zapisz"
Bardzo ważne, żeby nie przechodzić klawiszem tabulatora bo niknie podświetlanie ikonki Testuj.
0 - poduszka aktywna
1 - poduszka nieaktywna
Możemy tą funkcję wykorzystać przy kupnie samochodu, ale jak sprzedawca/oszust pozakładał oporniki czy rezystory zamiast poduch to i ta funkcja nie da rady tego wykryć, ale mimo wszystko warto to zrobić
09. Wyłączenie diagnozy lamp typu "zimnego"
Jeżeli chcemy aby po włożeniu jakiejś innej żarówki niż dedykowanej np. LED komputer nie rozłączał nam jej i nie wyświetlał błędu to po prostu dezaktywujemy diagnozę lamp
adres 09-Centr. Zesp. Elektr., 07-kodowanie - domyślnie jest ustawiony sterownik bordnetz następnie klikamy w kodowanie długie Bajt 2 i zaznaczamy "ptaszka" w bit 2 czyli Diagnoza lamp typu "zimnego" wychodzimy po przez ESC i zatwierdzamy kodowanie
10. Aktywacja świateł dziennych
Adres 09-Centr. Zesp. Elektr., 07-kodowanie, klikamy na kodowanie długie gdzie korzystamy z plików L-Code, następnie w bajcie 0 zaznaczamy bit 3 i 4 czyli światła do jazdy dziennej, proponuję łącznie dla Skandynawii i Ameryki Płn. ponieważ wówczas w przypadku nagłego hamowania hamulcem ręcznym nie zgasną światła dzienne, oczywiście przy tej opcji tył auta jest ciemny - jak to przy dziennych powinno być, po wybraniu funkcji wychodzimy ESC i klikamy "wykonaj" zaznaczam że w tej opcji światła zapalają się automatycznie bez przekręcania włącznikiem mi to pasuje bynajmniej nie zapominam, jeśli ktoś chce mieć palący się tył to zaznacza tylko dla Skandynawii. Podobne kroki robimy np. przy aktywacji bądź dezaktywacji funkcji oświetlenia tj. coming-home
czy Leaving-home z assistance driving light zaznaczamy bądź odznaczamy tzw. "ptaszka" przy wybranej pozycji
11. Przyciemnianie świateł do jazdy dziennej
Adres 09-Centr. Zesp. Elektr., 07-kodowanie, klikamy na kodowanie długie - w bajcie
8 w pozycji Dec .... x 1 wpisujemy oczekiwaną wartość ściemnienia świateł - powód
oszczędność żarówek, energii, osobiście mam na 50%, miałem początkowo na 30%
ale kiepsko wg mnie to wyglądało, po wybraniu funkcji wychodzimy ESC i klikamy
"wykonaj". Należy pamiętać aby po wpisaniu np. tych 50% przejść do następnego pola tabulatorem Tab aby niejako zatwierdzić a następnie ESC
12. Przyciemnianie przednich postojówek
Z uwagi na fakt iż założyłem postojówki niebieskie dołączone do kompletu żarówek philipsa blue vision postanowiłem zmniejszyć im "dawkę prądu" aby wydłużyć ich żywotność, ponieważ wiadome jest że wszelkiego rodzaju kolorowe żarówki są mniej żywotne od białych, dlatego postanowiłem ustawić je na 80%, w związku z tym wchodzimy w
adres 09-Centr. Zesp. Elektr., 07-kodowanie - domyślnie jest ustawiony sterownik bordnetz a następnie klikamy na bajt 11 i w pozycji Dec: .... wpisujemy 80 Tabulatorem zatwierdzamy przechodząc do następnego pola, wychodzimy poprzez klawisz ESC a następnie zatwierdzamy kodowanie. Muszę przyznać, że tak jak w przypadku ściemnienia i korzystania z dziennych tj. żarówek H7 tak i tu zauważalnie wzrasta ich żywotność
13. Regulacja natężenia tylnych świateł pozycyjnych
Jeżeli ktoś chciałby uzyskać intensywniejsze światła pozycyjne tylne to również można zwiększyć ich natężenie, wchodzimy w
09-Centr. Zesp. Elektr., 07-kodowanie - domyślnie jest ustawiony sterownik bordnetz a następnie klikamy w kodowaniu długim na bajt 09, domyślnie w pozycji Dec: .... jest wpisana wartość 20 /20%/ można delikatnie zwiększyć np. do 30%, więcej nie radzę ponieważ będzie się zlewać światło pozycyjne ze światłem STOP-u
14. Przednie kierunkowskazy jako światła postojowe a'la USA
Trzeba jednak pamiętać, że przy tym ustawieniu można stracić dowód rejestracyjny czy nie przejść przeglądu technicznego, więc każdy to robi na własne ryzyko wchodzimy w adres 09-Centr. Zesp. Elektr., 07-kodowanie - domyślnie jest ustawiony sterownik
bordnetz a następnie klikamy w kodowanie długie Bajt 7, domyślnie w pozycji Dec: .... jest wpisana wartość 0 /0%/ jeżeli chcemy mieć efekt a'la USA w pole Dec: wpisujemy ..... - ja wpisałem 30 /30%/ bo uznałem to takie rozwiązanie daje najlepszy efekt - nie za dużo i nie za mało, Tabulatorem zatwierdzamy przechodząc do następnego pola, wychodzimy poprzez klawisz ESC a następnie zatwierdzamy kodowanie.
15. Światła stop - ustawienie pełnych ringów
adres 09-Centr. Zesp. Elektr., 07-kodowanie, klikamy na kodowanie długie - w bajcie
3 w ciągu binarnym - u mnie /na foto poniżej/ wygląda to tak Binary: 00101110 - w pierwszej pozycji od lewej gdzie jest 0 wpisujemy 1 - po wpisaniu wartości wychodzimy ESC i klikamy "transfer kodowania"
Binary: 00101110 - licząc od końca 0 przypisane jest do bitu 0, 1 przypisane jest do bitu 1, kolejne 1 jest przypisane do bitu 2, kolejne 1 jest przypisane do bitu 3 itd... czyli patrząc na ciąg binarny pierwsze 0 od lewej powinno być przypisane bitowi 7 którego nie ma a który odpowiada za aktywację ringów w światłach STOP. Zaznaczam że dla przykładu w moim sterowniku /17-to bytowym/ nie mam możliwości transferu tego kodowania a więc nie mogę w ten sposób tego aktywować ale są forumowicze u których to działa więc warto spróbować lub w Bajt 3 zamiast 2E wpisujemy A7 i zapisujemy kodowanie
16. Doświetlanie zakrętów
Aby włączyć doświetlanie zakrętów przez halogeny (sterownik 30-bajtów) należy wykonać następujące czynności:
Wchodzimy w 09.Centr.zesp.elektr. -> Wybieramy kodowanie -> Pomocnik kodowania.
W Bajcie 23 ustawiamy tak jak na obrazku.
Muszą być włączone światła mijania.
17. Światła awaryjne przy ostrym hamowaniu
Wchodzimy w 09.Centr.zesp.elektr. -> Wybieramy kodowanie -> Pomocnik kodowania.
Bajt-17 i zaznaczamy "ptaszka" w Bit-0, czyli Zainstalowane światło nagłego (awaryjnego) hamowania, sterownik musi być co najmniej 21-bajtowy.
18. Kodowanie czujnika deszczu i zmierzchu
Aby aktywować czujnik w CECM ustawiamy odpowiednie kodowanie.
W blokach pomiarowych możemy sobie podejrzeć co czujnik "widzi". W polu BRIGHTNESS jest odczyt światła gdzie 7 to maksymalna jasność a 0 to ciemność. W polu RAIN QUANTITY jest odczyt natężenia deszczu, 0 to brak kropel, 7 to maksymalna wartość odczytu. UWAGA! To nie działa dla "stacjonarnych" kropel, jeśli spryskacie szybę to po sekundzie czy dwóch wskazanie będzie i tak 0. Aby czujnik wskazywał deszcz kropli musi przybywać.
Możemy również dostosować działanie systemu do naszych preferencji oraz ustawić czułość czujnika światła i deszczu. Jeśli światła będą ci się włączać za wcześnie lub za późno to musisz tu sobie namieszać Analogicznie z deszczem i pracą wycieraczek.
Highway Light Function active (above 140kph) - włącznik świateł w trybie AUTO, jazda z prędkością powyżej 140 km/h przez co najmniej 120 sekund powoduje włączenie świateł mijania
Rain Light Function active - jeśli na AUTO wycieraczki wykonają 7 szybkich ruchów to automatycznie włączone zostaną światła mijania (system założy że jedziemy w deszczu)
Rain Closing active - działa tylko jeśli auto jest ZAMKNIĂTE, jeśli zostawimy szyby/szyberdach otwarty i zacznie padać to automatycznie nastąpi domknięcie szyb/szyberdachu, dodatkowym bitem w komforcie możemy ustawić czy funkcja jest zawsze aktywna czy też za każdym razem przed wyjściem z auta należy ją uaktywnić z menu FIS, chodzi o to że gdy funkcja jest aktywna to czujnik jest zasilany i auto pobiera więcej prądu/energii z akumulatora, m.in. dlatego jeśli zostawimy auto z aktywnym czuwaniem na deszcz to po 24 godzinach nie zależnie od opadów i tak szyby zostaną domknięte a funkcja zdezaktywowana Rain Sensor inactive - wyłączenie czujnika deszczu, czujnik zmierzchu będzie nadal działał
Nie musimy się przy tym trzymać wartości rozwijanych z listy, można również wpisać bezpośrednio wartość w pole kodowania. W moim przypadku po dłuższym strojeniu, czułość światła mam ustawioną na 07 a deszczu na 0A. Pole rozwijane jest wtedy puste tak jak na poniższym obrazku.
19. Sprawdzanie BIP-ów czyli reakcję zespołu pompo-wtryskiwacza na impuls elektromagnetyczny
01-silnik, 02-bloki pomiarowe, blok 023, według plików L-CODE norma to -150/+150
/temperatura silnika minimum 80 st. C/
20. Temperatura oleju
Dla zainteresowanych w kanale 029 sterownika silnika TDI w blokach pomiarowych mamy temperaturę oleju
21. Kodowanie tempomatu
Po wymianie lewej manetki z obsługą tempomatu, zakładając że ktoś już ma kabelek z modułu obudowy kierownicy do ECU, zmieniamy kodowanie w adresie "01-silnik" w zakładce "kodowanie-II" gdzie wpisujemy 11463 oraz w zależności od posiadanego wyposażenia /posiadanie lub nie komputera pokładowego/ wprowadzamy nowe kodowanie w module obudowy kierownicy w pozycji "?" w kodowaniu xxxxx?x wprowadzamy odpowiednią cyfrę co widać w pliku L-code oczywiście jeżeli wymienialiśmy moduł kierownicy należy wykonać adaptację czujnika skrętu G-85 i ABS
Silnik:
Koło kierownicy:
22. Regulacja obrotów biegu jałowego
Jeśli kanały w adaptacji są nieaktywne najpierw wchodzimy w zakładkę Dostęp upoważ. - 16 gdzie dopiero po wklepaniu kodu 12233 (w moim BRU ten kod został przyjęty w tej pozycji) kanał w adaptacjach się uaktywnił.
W adaptacje - 10 logujemy się do kanału 06 gdzie jest regulacja obrotów biegu jałowego (mozliwa regulacja w zakresie 800 - 1000) dodam że dziś w ten sposób podwyższyłem obroty w swoim Mk5 z 819 do 840 rpm
23. Zmiana natężenia /siły/ układu wspomagania (dot. układu elektromechanicznego)
Logujemy się do sterownika 44-Wspomaganie, następnie w Adaptacje - 10, w kanale 01 mamy możliwość zaadaptowania 15 pozycji siły wspomagania /m. in. kilka pozycji normal, kilka MPV, tryb Sportowy, GTI, użytkownik - 1, 2 itp.../ dla przykładu powiem że u mnie na pozycji 15 kierownica kierowała niemalże sama
Wpisujemy nową wartość /u mnie od 1 do 15/ klikamy Testuj a następnie Zapisz, u mnie standardowo było 1 jako normal 1
Pozdrawiam
Tomasz_W-wa