Jeżeli szukasz części do naprawy, to może mogę pomóc, szczegóły na samym końcu tego postu.
Jeśli chcesz mieć wszystkie strony tego wątku na jednej stronie lub chcesz sobie wszystko wydrukować kliknij tutaj
Utworzono 2012.11.11
Historia ostatnich zmian:
20171024 - rozwinięty akapit J644 EMCU
20160925 - rozszerzony opis błędu 01299
20160924 - poprawiony link do drukowania tego manuala
20160923 - dodałem akapit poświęcony N/A przy teście świecy Q8
20160107 - dodałem "Sprawdzenie działania pompki paliwa V54"
20151017 - dodałem opis po polsku do napełnienia magistrali paliwowej Line Filling
Witam.
Ten temat powstaje jako "odprysk" tematu o rozbudowie dogrzewacza Webasto do pełnego ogrzewania postojowego który znajduje się m.in. tutaj http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?t=28, doświadczeń własnych z naprawy usterek oraz pytań zadawanych na forum odnośnie problemów z Webasto. Temat dość szeroki więc proszę o cierpliwość odnośnie wyczerpania wszystkich wątków. Myślę że wiele miesięcy minie zanim przeleję całą moją wiedzę na ten temat na treść tego dokumentu

Sam jeszcze się zastanawiam nad porządkiem tego tematu więc na razie będzie w nim prawdopodobnie chaos, proszę się nie zrażać i szukać potrzebnych informacji, ewentualne uwagi mile widziane.
Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że w kwestii mechaniki pojazdowej jestem kompletnym laikiem, ot do tej pory wbiłem gwoździa w deskę czy coś tam podlutowałem. Zauroczenie naszym Tourankiem popchnęło mnie w nieznane dla mnie do tej pory rejony mechaniki pojazdowej. Siłą rzeczy tekst ten więc będzie się roił od sformułowań mało fachowych, wręcz amatorskich

Tym konkretnym manualem postaram się pomóc wszystkim, którzy borykają się z problemami z dogrzewaczem lub ogrzewaniem postojowym WEBASTO. Oczywiście jeśli jesteś posiadaczem auta Golf V, Passat B6, Golf Plus, Octavia II itp. to 99% zawartych tu informacji pasuje także do twojego auta.
Na początek może trochę faktów, aby wyjaśnić o czym w ogóle piszę i stworzyć podbudowę dla wszystkich dla których dogrzewacz i Webasto to niezrozumiałę terminy.
Po pierwsze - co to jest dogrzewacz, czym się różni od ogrzewania postojowego, dlaczego jest tylko w silnikach diesla etc.?
Silnik wysokoprężny ma to do siebie, że jest znacznie sprawniejszy od silnika benzynowego. Przekładając z polskiego na nasze

W czasie gdy temperatury powietrza utrzymują się w okolicach zera lub poniżej, silnik diesla potrzebuje ładnych kilka kilometrów jazdy aby można było zacząć nagrzewać kabinę, w silnikach benzynowych kilometr, góra dwa najczęściej wystarcza. Nie uszło to uwadze producentów silników i naszych autek

Dogrzewacz, to urządzenie, które spalając paliwo (olej napędowy lub benzynę) poprzez wymiennik ciepła zawarty w sobie, ogrzewa płyn chłodniczy znajdujący się w układzie chłodzenia pojazdu.
Czasem mówimy na niego piecyk, a czasem na zasadzie mówienia na każde buty sportowe - adidasy, mówimy na niego Webasto. Webasto to najpopularniejsza firma która produkuje takie piecyki, druga popularna to Eberspächer, ale w świadomości większości kierowców, a nawet handlarzy, produkty jednej jak i drugiej firmy określa się mianem Webasto


Ogólnie jak działa dogrzewacz Webasto w naszych autkach?
Gdy podczas uruchamiania silnika komputer wykryje, że temperatura otoczenia jest niższa niż +5° Celsjusza, a temperatura cieczy chłodzącej w silniku wymaga podgrzania (poniżej 75°C) to automatycznie, bez naszej ingerencji, uruchamia proces grzania. Jest jeszcze kilka dodatkowych warunków do odpalenia, o nich napiszę w dalszej części artykułu.

Na poniższym filmie przedstawiono sposób działania ogrzewania postojowego, poza tym że nie można dogrzewacza uruchomić bez uruchomienia silnika pozostałe cechy działania są tożsame z dogrzewaczem
[video]http://www.youtube.com/watch?v=mDt1wDAPoQc[/video]
Jak to można rozpoznać? W początkowej fazie rozruchu dogrzewacza, mniej więcej minuta-dwie, może pojawić się biały obłok spalin, najczęściej w okolicach prawego przedniego nadkola, tam znajduje się tłumik oraz rura wydechowa dogrzewacza. W droższych wersjach (Highline) często ta rura jest przedłużona zgodnie z torem spalin z silnika głównego, i biały dym pojawia się w tylnej części pojazdu. Czasem ten dym jest uciążliwy z przodu auta, osoby borykające się z tym problemem mogą dokupić w ASO zestaw do przedłużenia wydechu, tak jak jest to w Highline'ie. Przy odrobinie zdolności manualnych można to również osiągnąć inną rurką metalową którą po prostu przedłuża się ten wydech w wybrane przez siebie miejsce.
Strona po niemiecku m.in. omawiająca przedłużony wydech z Webasto
Podczas pracy dogrzewacza wprawne ucho wychwyci również pracę pompki paliwa dogrzewacza V54, będzie to charakterystyczne puk-puk z częstotliwością od około 1 Hz do 7 Hz z okolic baku paliwa. Będzie też słychać coś co przypomina dźwięk startującego samolotu odrzutowego tylko znacznie ciszej

OK, tyle tytułem wstępu, teraz przejdziemy do praktyki

Na razie mam pomysł na kontynuację w formie pytań i odpowiedzi, zaczynajmy zatem

1. Mam Tourana, czy mam Webasto?
Fabrycznie każdy egzemplarz z silnikiem diesla wyposażony jest w dogrzewacz Webasto, bywa że klient zamawiając życzy sobie aby było to ogrzewanie postojowe i wtedy fabrycznie nasz samochód może mieć taką wersję. Rozpoznamy ją po dodatkowym przycisku na panelu climatronic lub climatic. Ponieważ ogrzewanie postojowe dubluje funkcje dogrzewacza w 100% to wszędzie gdzie będę pisał Webasto należy rozumieć dogrzewacz lub ogrzewanie postojowe.
[zdjęcie panelu climatronic]
[zdjęcie panelu climatic]
Dodatkowo możemy też dostać pilota do sterowania radiowego ogrzewaniem oraz jeśli mamy licznik z dużym komputerem tzw. FIS czy też MFA+ powinniśmy mieć MENU odpowiedzialne za ustawienia ogrzewania postojowego.
[zdjęcie MENU Webasto na FIS]
2. Czy moje Webasto działa?
To pytanie zadają najczęściej ci co marzną w chłodne dni w swoich autach. Od razu trzeba zaznaczyć, że nie znaczy to od razu iż piec nie funkcjonuje, niestety z drugiej strony najczęściej tak właśnie będzie

Aby przekonać się czy nasze Webasto działa najlepiej skorzystać z interfejsu diagnostycznego. Wchodzimy w sterownik pieca i odczytujemy błędy, jeśli piecowi coś dolega najczęściej będą tam zapisane błędy. Jeśli nie ma błędów to możemy wywołać testy poszczególnych elementów pieca a także uruchomienie testowe pieca. Szczegóły tych procedur w dalszej części dokumentu.
Jeśli nie mamy interfejsu to go pozyskajmy


OK, ale nie mamy interfejsu i chcemy sprawdzić czy Webasto funkcjonuje. Jeśli jest to ogrzewanie postojowe to po prostu na wyłączonej stacyjce naciskamy dedykowany przycisk na panelu climatronic lub climatic, powinna zaświecić się nam pomarańczowa dioda i niezwłocznie powinniśmy usłyszeć szum wentylatora przewietrzającego komorę spalania pieca, nasłuchujemy w okolicach prawego przedniego nadkola. Po kilkudziesięciu sekundach wentylator wyłączy się a pojawi się miarowe tykanie z okolic baku czyli pompka V54 zaczyna podawać paliwo z baku, po kolejnych kilku sekundach wentylator komory spalania zacznie powoli się rozkręcać dmuchając powietrzem na rozpalający się płomień w piecu. Gdy już się wentylator rozkręci to dźwięk pracującego Webasta będzie można porównać do odgłosu silnika odrzutowego. Powinno się dać wyczuć też smrodek spalanego paliwa. Po kilku minutach takiego stanu możemy uznać że Webasto działa i możemy je wyłączyć przyciskiem. Dioda zgaśnie a sam piec będzie jeszcze jakiś czas szumiał wentylując komorę spalania i schładzając się poprzez pompowanie cieczy pompką V55. Może to trwać do około 180 sekund. UWAGA! Jeśli przy uruchamianiu urządzenia dioda na przycisku zaświeci się tylko na około sekundę i zgaśnie to urządzenie wskazuje na problem z uruchomieniem, trzeba wtedy odczytać błędy i z nich odczytać co je boli.
Jeśli mamy dogrzewacz i nie mamy interfejsu to pozostaje nam czekanie na odpowiednie warunki pogodowe lub zabawa w szamana i wywołanie mrozu w wyniku czarów

Jeśli temperatura na zewnątrz, odczytywana przez czujnik na dole zderzaka przedniego jest niższa niż +5°C (odczyt na zegarach) oraz temperatura silnika nie wyższa niż +70°C to uruchamiając silnik mamy szansę uruchomić Webasto. Pamiętajmy aby paliwo w baku było powyżej rezerwy (najlepiej minimum pół baku), przycisk ECON na panelu NIEAKTYWNY, jeśli masz zamiast ECON przycisk AC to nie masz wpływu na załączanie dogrzewacza, oraz dobrze by było się toczyć minimum 20 km/h (to akurat jest ustawialne, ale często tak może być w waszym aucie, że poniżej 20km/h piec nie odpali). Zabawa w szamana to nic innego jak schłodzenie czujnika w zderzaku, czy włożysz go do kubełka z lodem czy inaczej go zaczarujesz, pozostawiam to twojej intencji.
3. Moje Webasto stawia zasłonę dymną, nie wiem dokąd jadę, ludzie mnie olewają... pianą ze swoich gaśnic, co się dzieje?
Częstą przypadłością urządzenia Webasto jest dymienie. Najczęściej występuje ono przy nieudanym rozruchu czyli w momencie gdy zgaśnie płomień, paliwo jest podawane ale zamiast się spalać tylko rozgrzewa się i kopci. Czasem gdy układ paliwowy nam się zapowietrzy w wyniku np. jazdy z poziomem paliwa bliskim rezerwy, szczególnie podczas jazdy po wertepach gdy buja paliwem w zbiorniku wtedy bąbelek powietrza może spowodować przerwanie płomienia i po chwili paliwo znowu jest wtryskiwane do komory ale już nie ma warunków do odpalenia i powstaje reakcja dymna. Oczywiście w sytuacji gdy paliwo jest dostarczane prawidłowo a nasz piec nie odpala lub odpala z trudnościami niemiłosiernie przy tym dymiąc to jest to objaw usterki. Prawidłowo pracujący piec w praktyce nie dymi, co najwyżej po sezonie letnim gdy po kilku miesiącach po raz pierwszy odpala lekko zadymi wypalając wilgoć nagromadzoną przez ten czas. Duże kłęby dymu mogą świadczyć o awarii świecy/sztyftu/kołka Q8 (3 nazwy tego samego), zabrudzeniu pieca wewnątrz lub awarii układu zasilania w paliwo (np. nieszczelna pompka paliwa V54).
Na poniższym filmie widać dymienie w Sharanie, najprawdopodobniej piec wymaga czyszczenia
[video]http://www.youtube.com/watch?v=jnC7BFZ3R8E[/video]
Na poniższym filmie widać dymienie w Touranie, po 16-stu wizytach w ASO zdiagnozowano złe ułożenie rurki zasysającej paliwo przez pompkę V54, tego typu dymienie powstawało przy niskim poziomie paliwa w zbiorniku, w 25-tej sekundzie filmu widać dokładnie gdzie znajduje się wylot wydechu Webasto w wersji krótkiej
[video]http://www.youtube.com/watch?v=TKXq5TAdIaM[/video]
A tutaj zobaczysz jak wygląda dymienie prawidłowo działającego pieca, tzn. dokładnie rzecz ujmując brak dymienia


[video]http://www.youtube.com/watch?v=rIOG5Fv2-Ns[/video]
4. Co dokładnie się dzieje i kiedy podczas pracy Webasto?
Na poniższym filmie udokumentowano wadliwą pracę Webasto w Skodzie Superb, tym niemniej na podstawie tego filmiku można dość dobrze zorientować się co się dzieje i jakich odgłosów należy oczekiwać przy uruchamianiu dogrzewacza lub ogrzewania postojowego Webasto, oczywiście aby dogrzewacza nie zagłuszył pracujący silnik musisz go uruchomić poprzez procedurę diagnostyczną!
[video]http://www.youtube.com/watch?v=g8eOXbjzCD8[/video]
00:04 - uruchomienie wentylatora V6 komory spalania, wstępne przewietrzanie przed startem urządzenia, żarzenie świecy Q8
00:18 - zaczyna pracę pompa paliwa V54, miarowe cykanie
00:22 - słychać narastający szum płomienia, paliwo się pali w komorze
00:26 - zmniejszona dawka powietrza, zwiększona dawka paliwa
00:48 - pojawia się dym świadczący o nieprawidłowym procesie spalania
00:59 - płomień gaśnie, zanim piec to wykryje "sika" jeszcze chwilę paliwem, wyrażnie słychać pompkę V54 na pełnym "gazie", powstaje dużo dymu
01:10 - piec odczytał z Q8 brak płomienia, wyłączył dopływ paliwa i dmuchawę przełączył w tryb przewietrzania komory, przygotowanie do ponownego odpalenia
01:56 - rozpoczyna pracę pompka V54, świeca Q8 rozżarzona
02:01 - narasta szum płomienia, piec odpalił
02:05 - V54 zwiększa dawkę paliwa
02:13 - V6 zwiększa dawkę powietrza
02:19 - pojawia się trochę dymu, objaw nieprawidłowości
02:38 - płomień gaśnie, do tego czasu oprócz lekkiego dymienia piec wydawał się pracować prawidłowo
dalej powtórka z rozrywki aż piec dojdzie do wniosku że jest uszkodzenie i z pewnością zarejestruje błąd typu "no flame" lub "flame extinguish"
06:50 - słychać narastający szum... a to już zagadka dla kolegi Czarna Inez

5. Jak komputerowo diagnozować Webasto?
Najprościej kablem diagnostycznym do diagnostyki naszego auta. W przypadku aut grupy VAG niekwestionowanym królem interfejsów jest VAG Hex Can USB na którym działa program VCDS, można również stosować VAG Can Pro lub VAS (np. VAS 5054A). Wszelkie przykłady będą na podstawie pracy z programen VCDS.
Na pierwszym ekranie wybieramy SELECT, pozwoli nam to wybrać sterownik

Na kolejnym wybieramy AUX. HEAT co oznacza dogrzewacz lub ogrzewanie postojowe Webasto

Po połączeniu ze sterownikiem od razu widzimy czy to dogrzewacz czy ogrzewanie postojowe, Zuheizer=dogrzewacz, Standheizer=ogrzewanie postojowe

Teraz dobrze by było wejść w rejestr błędów czyli [02] FAULT CODES, jak widać u mie akurat jest błąd NO FLAME

Wiem kiedy i dlaczego powstał ten błąd więc sobie go skasuję wybierając [05] CLEAR CODES, po potwierdzeniu polecenia mam już czysty rejestr błędów

Wracamy na główną stronę sterownika Webasto wybierając DONE, GO BACK, wchodzimy w [03] OUTPUT TESTS i naciskając NEXT wykonujemy testy poszczególnych elementów układu Webasto, jeśli chcesz skrócić test danego elementu w każdej chwili możesz przejść dalej naciskając NEXT
Pierwszy test to pompa cieczy V55, jeśli od razu po uruchomieniu testu w pierwszym okienku wartość spada nam na 0% to pompka jest uszkodzona (zwarcie lub przerwa w obwodzie), normalnie po pojawieniu się w tym okienku wartości 100,6% i upływie 3-4s powinniśmy usłyszeć pracę pompki (delikatne buczenie), ona pracuje dość cicho także postaraj się o ciszę
UWAGA! Więcej o tym jak sprawdzić pompkę V55 w dalszej części manuala, szukaj akapitu "Uszkodzona pompa cieczy V55" !!!

Następny test to dmuchawa powietrza do komory spalania, po uruchomieniu od razu usłyszysz głośny szum wentylatora

Kolejny test to świeca Q8, świeca zostaje zasilona gdy pojawi się 50,1%, obserwuj zmiany rezystancji w drugim okienku, od ilu i do ilu się zmieni, typowo powinna się zmienić od 0,2 do 0,9 ohma, gdy 50,1% zmieni się na zero test został zakończony.
UWAGA! Do pewnego momentu (urządzenia z początku produkcji) piece Webasto nie pokazywały wartości rezystancji, w takim przypadku zamiast zamiast wartości rezystancji jest napis N/A. To nie jest żaden błąd tylko ta wersja tak ma. W takim przypadku pomiar rezystancji jest możliwy albo interfejsem Webasto albo bezpośrednio wymontowanej świecy specjalnym miernikiem do badania mikrooporności tzw. metodą Kelvina.

Test podgrzewania paliwa w piecach do diesla, obserwujemy zmiany rezystancji

Pompka paliwa, przy wartości 95,5% nasłuchujemy miarowego stukania około 5Hz z okolic baku, bardzo cichy dźwięk, trzeba się wsłuchiwać, słychać tym lepiej im mniej paliwa w baku (pudło rezonansowe)

To chyba tylko dla ogrzewania postojowego, wyzwala sygnał na dmuchawę świeżego powietrza do kabiny

Wysterowuje zawór trójdrożny N279 jeśli go posiadasz

Wysterowuje zawór paliwa N109 jeśli go posiadasz

6. Jak uruchomić Webasto w trybie serwisowym?
Na ekranie sterownika wybieramy [04 BASIC SETTINGS] w polu wyboru kanału wpisujemy 11 i wciskamy [GO], pojawia nam się u góry sekwencja [ON/OFF/NEXT], naciskamy [ON], w odpowiednich polach powinno się pojawić [START]
[zdjecie BASIC SETTINGS START]
Kody błędów, opisy i przyczyny powstawania
00664 - Fuel gauge
002 - Lower Limit Exceeded-Intermittent
Przyczyna - stan paliwa "rezerwa" przy próbie uruchomienia pieca, bardzo błahy błąd, zatankować na stacji i się nie przejmować

01237 - Fuel Shut-Off Valve (N109)
010 - Open or Short to Plus - Intermittent
Nieprawidłowy odczyt rezystancji zaworu N109 na króćcu paliwowym, przerwany obwód lub zwarcie do masy.
01407 - Flame Extinguished
Przyczyna - płomień był ale zanikł/wygasł. Może być spowodowany wieloma przyczynami, np.:
- dynamiczny styl jazdy i paliwa pół baku lub mniej, pompka V54 może zassać powietrze i takim bąblem powietrza poczęstować palnik, może spowodować zanik płomienia
- zabrudzona komora spalania, szczególnie tor paliwa, zawór N109, dysza Venturiego
- problem z podawaniem paliwa np. uszkodzona pompka V54
- problem z podawaniem paliwa np. zagięty/zaciśnięty przewód paliwowy
- uszkodzona dmuchawa V6, brak powietrza do reakcji spalania
02251-Heater Unit Locked
Urządzenie zablokowane. Wystąpiło zbyt dużo błędów albo błąd krytyczny. Nie można wykasować błędów w standardowy sposób. Po usunięciu przyczyny w adaptacjach w kanale 42 zapisujemy wartość 1 i dopiero można skasować błędy.
02754 - Fuel Pre-Heating Heater (Z66)
010 - Open or Short to Plus
Nieprawidłowy odczyt rezystancji podgrzewacza paliwa Z66, przerwany obwód lub zwarcie do masy.
18-Aux. Heat -- Status: Cannot be reached 1100
Address 18: Aux. Heat
Cannot be reached
Nie można nawiązać połączenia ze sterownikiem (elektroniką) pieca. Najczęściej spalił się po prostu bezpiecznik i trzeba go wymienić na sprawny. Czasem niestety sterownik "umarł" i trzeba wymienić płytkę elektroniki. Może też być przerwany obwód zasilania pieca (kable) lub po prostu nie ma pieca w aucie (tez mi się tak zdarzyło, oglądaliśmy ze znajomym Tourana dla niego do kupienia, najpierw miało być wszystko OK, jak na skanie to wyskoczyło to sprzedający "przypomniał sobie" że gdy auto stało rozbite na parkingu za granicą to ciut zostało rozkradzione, m. in. z pieca Webasto


Po zdjęciu zderzaka naszym oczom ukazała się po pierwsze ciekawa koncepcja podłączenia pieca do instalacji auta, to chyba przez Wi-Fi albo Bluetooth




To był przód pieca, niezła masakra, teraz przyszedł czas na tył pieca...




Ten krótki opis wstawiłem abyście wiedzieli jak trudno odpowiedzieć komuś na pytanie, a co to może być, że taki to a taki błąd wyszedł w VCDSie. Jak widać błąd to jedno, a co wyjdzie podczas oględzin to czasem zupełnie inna sprawa.
Przykłady błędów ze skanu programem VCDS
00664 - Fuel gauge
002- Lower Limit Exceeded-Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status:00100010
Fault Priority:6
Fault Frequency:5
Reset counter:41
Mileage: 106286 km
Time Indication:0
01407 - Flame Extinguished
000 - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status:00100000
Fault Priority:3
Fault Frequency:6
Reset counter:44
Mileage:106608 Km
Time Indication:0
Freeze Frame:
Start
Temperature:57 0 C
Temperature:55 0 C
Voltage: 14.53 V
02251-Heater Unit Locked
000- -
Freeze Frame:
Fault Status:01100000
Fault Priority:2
Fault Frequency:1
Reset counter:5
Mileage:107812 km
Time indication :0
01237 - Fuel Shut-Off Valve (N109)
010 - Open or Short to Plus - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101010
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 213
Mileage: 178655 km
Time Indication: 0
Freeze Frame:
Malfunction
Temperature: 19.0°C
Temperature: 16.0°C
Voltage: 12.50 V
02754 - Fuel Pre-Heating Heater (Z66)
010 - Open or Short to Plus
Freeze Frame:
Fault Status: 01101010
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 2
Reset counter: 173
Mileage: 178655 km
Time Indication: 0
Freeze Frame:
Malfunction
Temperature: 19.0°C
Temperature: 16.0°C
Voltage: 12.50 V
Address 18: Aux. Heat Labels: None
Control Module Part Number: 1K0 815 071 F
Component and/or Version: Zuheizer 030 1009
Software Coding: 0000011
Work Shop Code: WSC 47091 141 87499
VCID: 2855E6799BE83A9
3 Faults Found:
01412 - Glow-Plug with Flame Monitoring (Q8)
008 - Implausible Signal - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 8
Reset counter: 18
Mileage: 188458 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 08:23:22
Freeze Frame:
Start
Temperature: 79.0°C
Temperature: 72.0°C
01409 - Repeated Flame-Out
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Reset counter: 8
Mileage: 187916 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 20:46:47
Freeze Frame:
Malfunction
Temperature: 56.0°C
Temperature: 51.0°C
02251 - Heater Unit Locked
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Reset counter: 8
Mileage: 187916 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 20:46:47
Address 18: Aux. Heat Labels: None
Control Module Part Number: 1K0 815 071 H
Component and/or Version: Zuheizer 031 1312
Software Coding: 0000011
Work Shop Code: WSC 01324 785 00200
VCID: 2A51730CFC6F
3 Faults Found:
01415 - Recirculating Pump (V55)
010 - Open or Short to Plus
Freeze Frame:
Fault Status: 01101010
Fault Priority: 0
Reset counter: 66
Mileage: 159293 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 29:21:33
Freeze Frame:
OFF
Temperature: 2.0°C
Temperature: 11.0°C
01409 - Repeated Flame-Out
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Reset counter: 45
Mileage: 156604 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 07:58:36
Freeze Frame:
Malfunction
Temperature: 25.0°C
Temperature: 21.0°C
02251 - Heater Unit Locked
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Reset counter: 45
Mileage: 156604 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 07:58:36
Address 18: Aux. Heat Labels: None
Part No: 1K0 815 071 R
Component: Zuheizer 050 2302
Revision: 00050000 Serial number: 09009839000000
Coding: 0000011
Shop #: WSC 01324 785 00200
VCID: 346318E32EAB
5 Faults Found:
01414 - Combustion-Air Blower (V6)
010 - Open or Short to Plus - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101010
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 131
Mileage: 96333 km
Time Indication: 0
Freeze Frame:
Start
Temperature: 8.0°C
Temperature: 16.0°C
Voltage: 13.44 V
00664 - Fuel gauge
002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100010
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 11
Reset counter: 150
Mileage: 93420 km
Time Indication: 0
01406 - No Flame
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 9
Reset counter: 119
Mileage: 94185 km
Time Indication: 0
Freeze Frame:
Start
Temperature: 72.0°C
Temperature: 66.0°C
Voltage: 14.53 V
01444 - Under-Voltage Shut-Off (Automatic)
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 1
Reset counter: 146
Mileage: 96625 km
Time Indication: 0
02251 - Heater Unit Locked
000 - -
Freeze Frame:
Fault Status: 01100000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 112
Mileage: 96750 km
Time Indication: 0
02660 - Radio Remote Control not Matched/Adapted
000- -
02245 - Connection RF Remote Control
004 - No Signal/Communication
Czym w takim razie różni się ogrzewanie postojowe od dogrzewacza?
Hmm, w zasadzie można by rzec niczym

Multimedia

YouTube - Reklama Webasto Standheizung
YouTube - Inna reklama Webasto
YouTube - Reklama urządzenia Eberspächer Hydronic wraz z animacją działania pieca
Jak rozpoznać czy piecyk Webasto to jest dogrzewacz czy ogrzewanie postojowe?
Na naklejce znajdującej się na piecu szukamy odpowiedniego napisu, dogrzewacz to Zuheizer, a ogrzewanie postojowe to Standheizung. Inna metoda to patrzenie na nr części, jeśli 7 i 8 cyfra numeru to zera, to będzie to najprawdopodobniej ogrzewanie postojowe.

Przykładowy nr ogrzewania postojowego czyli Standheizung 1K0 815 007 BH.
Przyuczanie pilotów do centralki Telestart
1. Odłączyć zasilanie centralki Telestart na minimum 5 sekund.
2. Po podłączeniu zasilania w ciągu 5s nacisnąć na pilocie przycisk "OFF" na co najmniej 1s.
3. Przyuczanie 2-go lub 3-go pilota następuje analogicznie.
4. Przyuczanie można powtarzać dowolną ilość razy. Kasuje się "najstarszy" pilot w pamięci.
Jak widać piloty wprogramowuje się do centralek bardzo łatwo, nie ma potrzeby kupowania sparowanych zestawów. Jak się trafi tanio centralka, a gdzieś indziej tanio pilot to śmiało można kupować. Pilot działa oryginalnie z odległości około 900m w terenie otwartym, jednak firmowo antena jest zamontowana w dachu (rekinek). My najczęściej ukryjemy antenę gdzieś wewnątrz auta, więc siłą rzeczy zasięg nam się obniży ale nie powinno to być mniej niż 300-400m w otwartej przestrzeni.
Demontaż urządzenia
Gdzie w ogóle znajduje się piec Webasto?
Niestety łatwo do niego dobrać się nie da


zdjąć osłonę zderzaka,


Dla wersji 1T2 - polift - GP2 postępujemy ciut inaczej, pokazałem to na zdjęciach poniżej













dalej należy odkręcić zbiornik na płyn do spryskiwaczy, odpiąć przewody wodne idące od piecyka w stronę tyłu auta (wyleci płyn chłodzący, trzeba podstawić jakieś wiaderko, oczywiście można czy nawet powinno się zacisnąć przewody i wtedy wyleci nam góra pół szklanki płynu),

odpiąć rurę wydechową od tłumika spalin piecyka, odkręcić pompę wody od pieca, odpiąć przewód paliwowy od zbiornika na płyn do spryskiwaczy (ułatwi do dostęp do niektórych śrub), odkręcić piecyk wraz z uchwytem i tłumikiem od pojazdu, jedna śruba 10-tka w przestrzeni nadkola, jedna od góry widoczna po odchyleniu zbiornika na płyn do spryskiwaczy,

jedna 13-stka do sięgnięcia dłuuugim kluczem od dołu tuż przy tłumiku spalin pieca, niektórzy aby ją odkręcić odejmują tłumik ale da się i nie ruszając tłumika.

Ja, jak się okazało miałem uszkodzoną pompkę V55 czyli płynu chłodzącego. Uszkodzenie było "przeźroczyste" dla VCDSa, dopóki nie rozbudowałem dogrzewacza nie wiedziałem o tym, po odpaleniu silnika płyn tłoczyła pompa mechaniczna, dopiero odpalenie ogrzewania postojowego i zagotowanie piecyka w kilkadziesiąt sekund ujawniło usterkę.


Nadmienię jeszcze w tym momencie, że występują wersje piecy z zaworkiem i podgrzewaczem paliwa oraz bez tego elementu. Ja się "nadziałem" i nie patrząc za bardzo wymieniłem płytkę elektroniki 1:1. Po montażu soft z płytki "wypluł" błędy związane z brakiem zaworka i podgrzewacza paliwa.
Address 18: Aux. Heat Labels: None
Control Module Part Number: 1K0 815 007 BH
Component and/or Version: Standheizer 042 4404
Software Coding: 0000012
Work Shop Code: WSC 70572 146 95136
2 Faults Found:
01237 - Fuel Shut-Off Valve (N109)
010 - Open or Short to Plus - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101010
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 213
Mileage: 178655 km
Time Indication: 0
Freeze Frame:
Malfunction
Temperature: 19.0°C
Temperature: 16.0°C
Voltage: 12.50 V
02754 - Fuel Pre-Heating Heater (Z66)
010 - Open or Short to Plus
Freeze Frame:
Fault Status: 01101010
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 2
Reset counter: 173
Mileage: 178655 km
Time Indication: 0
Freeze Frame:
Malfunction
Temperature: 19.0°C
Temperature: 16.0°C
Voltage: 12.50 V
Jak się zorientowałem o co biega, to przełożyłem króciec na który zakłada się wężyk paliwa a w którym znajduje się zaworek i podgrzewacz do mojego webasta i wtedy dopiero wszystko odpaliło. Także jak macie do wyboru to najlepiej wybrać płytkę (kupić piec) który jest tego samego rodzaju co wasz. Można to poznać po króćcu na który zakładamy wężyk paliwa. Jak jest cienka dziurka jak po szpilce to jest to wersja bez zaworku N109 i podgrzewacza, jak w króćcu jest dość duży otwór z metalową siateczką to jest tam zaworek N109 i podgrzewacz. Gdzieś po roku 2007r. zaczęto montować wersję z N109. Albo najprościej kupić cały kompletny sprawny piec i go wymienić 1:1, oszczędzicie sobie pracy i unikniecie takich niespodzianek.


Jak zamontujecie piecyk z powrotem do auta to zanim skręcicie całość proponuję zrobić testy. Po pierwsze jak macie MFA+ to od razu w komputerze powinno wam się pojawić dodatkowe menu związane z ogrzewaniem. Ja mam po angielsku więc u mnie to wygląda tak:

Po niemiecku trzeba szukać menu Standheizung, w innych językach nie wiem


Jeśli macie licznik bez komputera lub tzw. MFA lub 1/2 FIS to nic wam się tam nie pojawi. Wtedy ratuje nas interfejs diagnostyczny gdzie jak się połączymy ze sterownikiem nr 18 to urządzenie zamiast Zuheizer powinno nam się przedstawić jako Standheizer.
Kodowanie
Teraz sprawdźmy sobie kodowanie według wzorca:
000?112 - sterowanie radiowe - Telestart
1 - jest telestart
0- nie ma telestartu
0001?12 - blokowanie zaworu N279
0 - zawór nie jest blokowany (także gdy brak zaworu)
1 - blokada zaworu po włączeniu webasto
00011?2 - pompa cyrkulacyjna V55
0 - bez pompy
1 - z pompą
000111? - zasilanie
1 - zarządzanie energią przez J644 (EMCU) Energy Management Control Unit
2 - zarządzanie zasilaniem - inny sposób
Jeśli masz sterownik 61 czyli EMCU to możę on zarządzać energią w kontekście poboru przez piec Webasto, w innym przypadku zostawiasz "inny sposób". Te sterowniki w Audi często występują, w Touranie jeszcze nie spotkałem ale jakby ktoś sobie doinstalował lub gdyby producent zaczął w aucie stosować to już wiesz jak użyć tego kodowania.
Przykładowe popularne kodowanie to 0001012 - sterowanie pilotem, bez zaworu N279, z pompą wody V55.

UWAGA! Jeśli w menu FISa nie pojawi się podmenu STANDHEIZUNG czy Aux Heating to spróbujcie w kodowaniu dodać na pozycji trzeciej cyfrę 3 lub 2 lub 1. W autach które spotkałem i miały taką dolegliwość to pomogło. Czyli 003xxxx lub 002xxxx itd.
W białych zegarach (Touran 1T3 po 2010r.) ogrzewanie będzie w menu od wersji softu w piecu - SW3905.
Teraz można wejść w testy (output tests) i sobie potestować elementy ogrzewania.
Pompa obiegowa płynu chłodzącego

Dmuchawa powietrza do komory spalania

Świeca - kołek grzejny

U mnie oporność startuje na 0,24ohm a kończy się na 0,92ohm przy temp otoczenia +14°C
Wstępny podgrzewacz paliwa

Pompa paliwa

Sygnał nadmuchu świeżego powietrza

Zawór odcięcia obiegu chłodzenia silnika

Zawór odcinający paliwo

Jak uruchomić dogrzewacz Webasto gdy jest ciepło?
Możemy też wejść w Basic Settings i na 11-stym kanale możemy wymusić włączenie jak i wyłączenie Webasta. Działa to niezależnie od temperatury zewnętrznej także możemy to wykorzystać zarówno do uruchomienia ogrzewania postojowego jak i dogrzewacza w celach testowych, również w warunkach gdy temperatura zewnętrzna jest wyższa niż 5°C.
Po uruchomieniu procedury testowej piec w niej pozostaje aż do skończenia tej procedury, nie wiem ile to trwa bo nigdy nie czekałem do końca. W tym czasie jeśli powtórnie wejdziesz w BASIC SETTINGS kanał 11-sty to na czerwono pojawi się napis ERROR, jest to całkowicie normalne. Aby przerwać procedurę uruchomienia pieca można albo zdjąć klemę z akumulatora albo wyjąć bezpiecznik od pieca na kilka sekund.
Bloki pomiarowe
Podczas testów dobrze jest podglądać co się dzieje w blokach pomiarowych




Multimedia

YouTube - Hardcore! Tak pracuje twoje Webasto - wiwisekcja

[video]http://www.youtube.com/watch?v=z23lX86184g[/video]
YouTube - Praca Webasto na stole testowym z komentarzem
[video]http://www.youtube.com/watch?v=Z2ROVXbKMag[/video]
Typowe usterki - problemy z Webasto
Bezpiecznik - gdzie, jaki?
Skrzynka B w wersji Low - bezpiecznik SB 11 - 20A
Skrzynka B w wersji High - bezpiecznik SB 30 - 20A
Skrzynka B znajduje się pod maską, lokalizację bezpiecznika przedstawiłem na poniższych zdjęciach.


Odblokowanie zablokowanego Webasto
Czasem zdarza się, że piecyk ma błędy których nie można normalnie skasować. Najczęściej tak się dzieje gdy webasto odnotuje poważny błąd. Wtedy należy w 18-dogrzewacz --> 10 - Adaptacje -> 42 kanał -> zapisać 1 i jeszcze raz spróbować skasować błędy. Powinno się udać. Po ponownym zablokowaniu piecyka należy tę procedurę powtórzyć.

Uszkodzona pompa cieczy V55
Dość często zdarza się że uszkodzona jest pompa cieczy V55, sprawdzamy ją np. wybierając jej test w Output Tests i dotykamy ją ręką, powinniśmy wyczuć że pracuje. Niestety czasem jak wirnik się zerwie to poczujemy że chodzi a i tak nie będzie pompować cieczy. Można ją do wanny/miski i podać 12V i zobaczyć czy "sika"

Można też obserwować odpowiednie pola pomiarowe w VCDSie lub nasze auto jak się zachowuje ogrzewanie, przy zepsutej pompie bardzo szybko nagrzewa się sam piec, osiąga w kilkanaście sekund 120°C, następnie piec przestaje grzać i powoli się schładza do około 70° by potem znowu podgrzać do 120° i tak w kółko. Temperatura cieczy w obiegu nie będzie rosła. Gdy pompa jest sprawna temperatura w piecu rośnie znacznie wolniej, osiąga około 70°C i piec cały czas grzejąc zaczyna ogrzewać wodę w obiegu, po 2-3 minutach temperatura w obiegu powinna zacząć wyraźnie rosnąć.
Jeśli pompa do wymiany to kupujemy pompę np. na portalu aukcyjnym, cena to od 200zł nawet do 400zł za nową w zależności od pory roku i szczęścia, dokupujemy wtyczkę o nr VW 1J0973702 oraz piny 000979019E lub rzeźbimy podłączenie po swojemu i powinno hulać. Biegunowość to czarny przewód +12V, brązowy masa. Jeśli masz pompkę z gniazdem to [1]=+12V a [2]=masa.
Te pompki oryginalnie montowane o numerze 1K0965561A okazały się bardzo awaryjne. W Tiguanach i Touranach 1T3 montowane już są nieco inne pompki które wyglądają na dużo trwalsze. Mają nieco inny kształt ale udaje się je wmontować w standardowe mocowanie przy piecu. Obejma jest minimalnie za krótka aby użyć oryginalnej śruby ale można zastosować kawałek drutu i go zacisnąć odpowiednio. Można oczywiście też użyć dłuższej śruby z nakrętką i całość skręcić. Odradzam plastikowe opaski, w warunkach gorąca i mrozowów takie opaski dość szybko kruszeją i pękają. Zdjęcie poniżej przedstawia nowszą pompkę już zamontowaną.

Jeśli szukasz takiej pompki to proszę o kontakt, często mam takie pompki.
Uszkodzenie czujnika G18 i/lub G189
W piecu umieszczone są czujniki:
- G18 - czujnik temperatury cieczy
- G189 - czujnik przegrzania
Czujnik temperatury G18 nadzoruje temperaturę płynu chłodzącego. Czujnik przegrzania G189 chroni urządzenie grzewcze przed przegrzaniem i nadzoruje czujnik temperatury cieczy. Sygnały z czujników wykorzystywane są przez płytkę elektroniki pieców Webasto, w nomenklaturze VW sterownik J364, do regulacji poziomów mocy grzania. Oba czujniki są rezystorami typu NTC (Negative Temperature Coefficient –
ujemny współczynnik temperaturowy) i są zbudowane identycznie. W przypadku uszkodzenia piec wykrywa błąd i nie uruchamia się. Czujniki występują jako część zamienna, trzeba rozkręcić piec i wymienić czujniki (są na jednej wiązce).

Jak dostać się do czujników i je wymienić ilustrują poniższe zdjęcia.















Sprawdzenie czujników omomierzem, najpierw mierzymy oporność czujnika w temperaturze otoczenia, następnie go ogrzewamy kilka-kilkanaście sekund np. trzymając go w dłoni, powinniśmy zaobserwować powolny spadek oporności.
Wartości nominalne dla czujników wynoszą odpowiednio:
G18 - od 1998 do 4050 ohm
G189 - od 0 do 250 ohm
Należy również sprawdzić czy nie ma zwarcia do masy czyli obudowy pieca.
Przykładowy pomiar czujników na poniższych zdjęciach.
Czujnik G18 - niebieskie kabelki


Czujnik G189 - czerwone kabelki


Uszkodzenie świecy żarowej Q8
Jest to część o numerze 1K0 819 230, niestety od dnia 01.02.2010r. VW zaprzestał oferowania świecy jako części zamiennej, jest za to w ofercie cała komora spalania z tą świecą, numer części to 1K0 261 433C, cena to 158,60 €.
Błąd 01299 - Diagnostic Interface for Data Bus (J533) No Signal/Communication
Jeśli nie miałeś tego błędu przed wymianą pieca to znaczy że twój Gateway jest za stary, wymień go na wersję z literką "L" na końcu lub nowszy, np. 1K0907503L, 1K0907503Q, 1K0907503S, 1K0907503AA, 1K0907503AD itd. Błąd ten uniemożliwia wystartowanie pieca poprzez ustawienie timera w zegarach pełnego FISa. Start z pilota i z guzika na panelu działa bez problemu.
Błąd 02456 - Line Filling: No or Incorrect Basic Setting / Adaptation
Należy wykonać wstępne napełnienie magistrali paliwowej:
1. Set Adaptation Channel 030 to a New Value of 30 (TEST/SAVE)
2. Set Adaptation Channel 043 to a New Value of 0 (TEST/SAVE/DONE, GO BACK)
3. Perform Basic Setting in Measuring Value Block (MVB) 066 (ON)
Czyli wejdź w Adaptacje i w kanale 030 wpisz wartość 30 (jest to czas pracy pompki V54 w sekundach), zrób test i ją zapisz, następnie w kanale 043 wpisz wartość ZERO (jest to aktywacja trybu wymuszonego pracy pompki V54) i zrób test i ją zapisz, wyjdź z Adaptacji, wejdź w Basic Settings w block 066 i naciśnij u góry ON (wystartowanie trybu wymuszonego pracy pompki V54), powinna zacząć tykać pompka paliwa V54, po zakończeniu zamiast 100% wyświetli się 0%, magistrala paliwowa została napełniona. Jeśli chcesz powtórzyć napełnianie to wszystkie kroki musisz powtórzyć!
Sprawdzenie działania pompki paliwa V54
Odepnij wężyk przy piecu (nie przy pompie paliwa na zbiorniku paliwa!!!) i podstaw naczynie najlepiej z podziałką do mierzenia ilości płynu. Uruchom pompkę na 180s i zmierz wydatek paliwa. Prawidłowe wartości to: dla oleju napędowego 40ml, dla benzyny 38ml.
Uruchomienie testu analogicznie jak przy Line Filling.
1. W adaptacjach w bloku 030 wpisz 180.
2. W adaptacjach w bloku 043 wpisz 0 (ZERO).
3. W Basic Settings w bloku 066 wybierz ON.
Dla pompki DP42 czyli przy piecach EVO wydatek jest większy, nie pamiętam teraz wartości, uzupełnię później.
Uwagi eksploatacyjne - dla przypomnienia
Jeśli wyjeżdżasz z zimnego garażu i nie chcesz aby Webasto ci nasmrodziło, wystarczy aktywować opcję ECON na panelu climatronica lub wyłączyć climatronic czyli ustawić mu OFF przed rozruchem silnika!, jeśli masz przycisk AC to niezależnie od jego stanu nie masz wpływu na uruchomienie dogrzewacza, jednak powinno też pomóc wyłączenie panela. Po wyjechaniu z garażu wracamy do nastawy bez ECON (jeśli wyłączyłeś to włączenie panela na ON) i dopiero wtedy Webasto odpali (po spełnieniu pozostałych warunków, ale to już wiecie z manuala).
UWAGA! Dogrzewacz o nr 1K0815071A 0506 nie reaguje na wyłączenie przez naciśnięcie przycisku ECON panelu climatronica, rozwiązaniem problemu jest aktualizacja oprogramowania. Po aktualizacji sterownik ma numer 1K0815071D 0908.
Jeśli napięcie w systemie będzie za niskie Webasto nie odpali (przy sprawnym alternatorze to raczej tylko o wersji postojowej mówimy).
Jeśli w baku jest mało paliwa (rezerwa) to Webasto nie odpali. Po dolaniu wszystko wróci samo do normy, tym niemniej w sterowniku będziemy mieli zapisany błąd z opisem tego zdarzenia.
Jeśli masz mniej niż pół baku paliwa i będziesz jeździł dynamicznie to może dojść do zapowietrzenia układu paliwowego Webasto, w takim przypadku może się to objawiać błędem braku płomienia. Trzeba kilkakrotnie powtórzyć odpalanie i powietrze zostanie wydalone z układu, skasować błędy.
Posiadając zegary z FIS/MFA+/MFD+ oraz ogrzewanie postojowe możesz w łatwy sposób poprzez menu wybrać tryb przewietrzania (bez grzania!), w upalne dni można wykorzystać do wstępnego przewietrzenia auta o ustalonej porze. Można także zmieniać czas pracy układu od 10 do 60 minut w krokach co 5 minut.
Zebrane niektóre pytania i odpowiedzi które zostały skasowane w celu uporządkowania wątku:
Prot:
A moje auto ma dogrzewacz ale jakoby nie miało

Jakieś zdalne diagnozy może?
Co po kolei sprawdzić?
jarry:
Odłącz piec, jak dalej będzie wywalać bezpiecznik to sprawdź przewody, gdzieś na nich masz zwarcie. Jak przestanie wywalać to masz zwarcie gdzieś w piecu, płytka elektroniki, świeca, nadmuch komory spalania itp.
aawol:
może laickie mam pytanie ale problem wygląda tak: po krótkiej przejażdżce ( ok 2 km) zatrzymałem się wysiadłem i słyszę odgłos pracującego dogrzewacza. Nie wiem jak długo jeszcze pracował bo musiałem iść ale zastanowiło mnie to. Czy to normalny objaw że silnik ogrzewa się nawet kiedy go zgaszę przed uzyskaniem odpowiedniej temp.?
Rauko:
Obstawiam, że słyszałeś pompkę, która nadal pompowała płyn chłodniczy, żeby wystudzić dogrzewacz i tak jest to normalne.
jarry:
Obawiam się, że nie usłyszysz pompki płynu bez używania stetoskopu (tak na dworzu w mieście). Natomiast z pewnością słyszy się wentylator nadmuchowy komory spalania, i na 99% to słyszałeś.
W zależności w którym momencie cyklu działania pieca wyłączysz silnik to od kilkudziesięciu sekund do 3 minut może być słychać piec (a dokładnie wentylator komory).
gregor:
a ja mam taki problem wyskakuje mi taki błąd:
Czwartek,23,Sierpień,2007,00:00:00:64983
Wersja VAG-COM: AKP 704.1
Adres 18: Ogrzew.pomocn.
Numer seryjny sterownika: 1K0 815 071 E
Komponent i/lub wersja: Zuheizer 0707
Kodowanie: 0000011
Kod serwisu: WSC 01324
2 - ilość znalezionych błędów. Oto one:
02085 - Zamontowany nieprawidłowy komputer sterujący
000 - - - Sporadyczny
Ramka zamrożona:
(bez jednostek): 118.4
Temperatura: -856.8°C
Obroty silnika: 0 /min
Nieznane dane, B/D: 000 000 000
Nieznane dane, B/D: 000 000 000
Nieznane dane, B/D: 000 000 000
Nieznane dane, B/D: 000 000 000
Nieznane dane, B/D: 000 000 000
01406 - Brak tworzenia płomienia
000 - - - Sporadyczny
Ramka zamrożona:
Kod błędu: 36576
Tekst: 00.00.00
Zegar: 17:29
uruchomienie
Temperatura: 54.0°C
Temperatura: 50.0°C
niewiem czy dogrzewacz działa ponieważ samochód kubiłem w czerwcu i nie było jeszcze nisich temperatur. niewiem czy to kwestia adaptacji czy jak
jarry:
Na szczęście masz błąd SPORADYCZNY co daje szansę (ale nie pewność) że to tylko chwilowy kaprys sprzętu. Zacznij od skasowania tych błędów a potem spróbuj potestować piec z poziomu VCDSa. Jak błędy wrócą to masz raczej poważny problem, może być padnięty sterownik w piecu, może być dodatkowo problem świecy/kołka grzewczego.
Jeśli nie wiesz za dużo o Webasto to troszkę się dowiesz z mojego manuala o instalacji/przeróbce.
Tutaj > http://touranklub.pl/forum/viewtopic.ph ... sc&start=0 lub tutaj > http://volkswagen.auto.com.pl/forum/vie ... p?t=103522
Szukasz części? Czasem mam różne części. Po szczegóły zapraszam na email, gg lub telefon.
Często mam: piec ogrzewania postojowego, centralka Telestart T91, pilot T91, pompka płynu V55, piny, wtyczki, anteny
Linki do innych manuali i artykułów na forum Touran Klub Polska
http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=39016#39016
Jak zrobić sobie łatwo zrzut tego manuala lub innych stron WWW?
Często możesz chcieć zrobić sobie zrzut strony aby móc ją przeglądać szczególnie w momencie gdy jest brak internetu. Na przykład robisz coś w aucie przy pomocy VCDSa i masz internet wyłączony lub jesteś poza zasięgiem a chciałbyś coś doczytać z mojego lub innego manuala.
Najprościej jest zapisać stronę WWW w postaci jednego zarchiwizowanego pliku wraz ze zdjęciami.
Do Firefoxa trzeba doinstalować wtyczkę np. Mozilla Archive Format i z menu Plik wybrać opcję Zapisz jako "MAFF".

W Internet Explorerze wybierasz opcję Zapisz jako... "MHT".

Później już możesz łatwo przenosić i przeglądać w ten sposób zapisane strony, oczywiście jeśli na stronie są miniatury lub pomniejszone zdjęcia to tak je zobaczysz (nie będzie możliwości bez połączenia się z internetem zobaczenia zdjęcia w pełnym natywnym rozmiarze, czasami może to uniemożliwić odczytanie jakiejś informacji). Dlatego mocno polecam zachowywać dokumenty, w których zdjęcia są nie pomniejszone, dla moich manuali podałem w opisie gdzie takie znajdziesz. Oczywiście dla tych którzy wolą mniejsze zdjęcia jest druga opcja, czyli jak kto woli

Jeśli uważasz, że warto było poświęcić czas na napisanie tego manuala i chcesz dać znać o tym autorowi to postaw mu PIWO

