Manual wymiany elastycznej rurki wydechowej Webasto

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica
Awatar użytkownika
krankor
Zaawansowany
Posty: 340
Rejestracja: śr wrz 28, 2011 10:22
Auto:: Touran 1T1, 1.9 AVQ 2004
Imię:: Grzegorz
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp-ska
Podziękował: 22 razy
Otrzymał podziękowań: 52 razy

Manual wymiany elastycznej rurki wydechowej Webasto

Post autor: krankor »

Pierwszy manual, więc proszę o wyrozumiałość :oops:

Jeśli po odpaleniu webasto czuć wyraźnie spaliny w kabinie, to znaczy, że najprawdopodobniej mamy przepaloną elastyczną rurę łączącą piecyk z tłumikiem Webasto. Spaliny zamiast wydostawać się z rury wydechowej w okolicy półosi prawego koła ( lub bliżej środka samochodu przy dłuższej rurze wydechowej) wydostają się tuż przed piecykiem i zbiornikiem spryskiwacza. Na postoju można zauważyć też dym wydostający spod maski udający jakiś pożar silnika.
Musimy wymienić tę rurkę, żeby pozbyć się tych efektów.

Będziemy potrzebować:

Obrazek
- nowej rurki o średnicy 22 mm długiej ok. 15 cm.
- kluczy Torx do zdemontowania zderzaka i nadkola
- klucza płaskiego 10
- klucza oczkowego 13
- płaskiego śrubokręta (w miarę ostry)
- jednej lub dwóch butelek po napojach 1,5 L do płynu ze spryskiwacza.
- lewarek, klucz do kół, kliny.

1.Zaczynamy od zdjęcia zderzaka.

W skrócie: odkręcamy dwie duże śruby trzymające grill na końcach. Odginamy 2 zatrzaski na górze przy zamku i pociągamy cały gril poziomo do przodu. Potem odkręcamy jeszcze 4 takie śruby – dwie pod grilem – od góry zderzaka, i dwie poniżej tablicy rejestracyjnej, we wlotach na chłodnicę. Jeszcze wkręty trzymające zderzak z nadkolami – razem 8 po obu stronach. I wkręty mocujące zderzak do płyty osłonowej pod silnikiem – chyba 5 szt.
Nie możemy zapomnieć o odłączeniu wężyka do spryskiwaczy reflektorów (jeśli je mamy) i spuszczeniu do butelek płynu. Szybko-złączka jest zabezpieczona plastykową zawleczką w kształcie litery U.
W drugim końcu zderzak z samochodem łączy jeszcze kabel od halogenów. Nie udało mi się tego rozłączyć, więc tylko odsunąłem dalej prawy koniec zderzaka przy Webasto. Lewy koniec tylko na długość kabla. Cały zderzak położyłem na klockach ok. 30 cm wysokich, żeby nie urwać kabla.

2. Wkładamy kliny pod koła lewej strony i podnosimy prawe przednie koło, żeby je zdjąć.

3. Zdejmujemy koło.

4. Odkręcamy i wyjmujemy nadkole. Wkręty mocują je do błotnika i płyty osłonowej pod silnikiem. Razem chyba 7 wkrętów.

Obrazek

Na zdjęciu w czerwonych kółkach rozłączona rurka spryskiwacza i pęknięcie w rurce elastycznej wydechu Webasto. Strzałka pokazuje miejsce, w którym wspornik prawego klaksonu praktycznie dotyka rurkę. Bez odkręcenia go nie wymienimy jej.
Do odkręcenia będą dwie obejmy z blachy. Powyżej przepalenia widać okopcenie na wsporniku.
Obrazek
Obrazek
Widok od dołu pokazuje obejmę przy tłumiku dogrzewacza na klucz 10 i śrubę wspornika.

5.Odkręcamy wspornik. Żółta strzałka pokazuje śrubę trzymającą wspornik klaksonu na klucz 13. Dojście tylko kluczem oczkowym z boku tłumika ręką włożoną od spodu bliżej półosi, obok grubszej gumowej rury (chyba głównego chłodzenia). Dlatego zdejmowane jest nadkole, które ma w tym miejscu taki długi jęzor pod spodem.

Obrazek

Po odkręceniu klaksonu ze wspornikiem powinno się go odłączyć. Jednak wtyczka (strzałka) tak zapewne stwardniała od sąsiedztwa z wydechem, że nie udało mi się tego rozłączyć. Więc wisi sobie :D
6. Odkręcamy dwie obejmy ze śrubami zamkowymi kluczem 10. Dla łatwiejszego zdjęcia rurki z króćców przecinamy ją lub rozrywamy na dwa kawałki, żeby oddzielnie można je zsunąć przez kręcenie.

Obrazek

O ile koniec od strony wydechu zszedł łatwo, ten z piecyka się zagryzł. Na piecyku jest przykręcona dwoma śrubkami aluminiowa podstawka z króćcem – lewa czerwona strzałka. Złym pomysłem była próba odkręcenia tej podstawki. Śrubka chrupnęła tylko.
Aluminium utlenia się i skleja rurkę. Trzeba ją np. przeciąć wzdłuż wkrętakiem jak przecinakiem pobijając np. kombinerkami. Tnie się łatwo.

7. Zaginamy w rękach nową rurkę - ostrożnie, żeby nie załamać. Usuwamy ewentualne zadziory od wewnątrz, żeby się dały nasunąć równocześnie na oba króćce. Rurka jest za sztywna i za krótka, żeby nasuwać je po kolei.

8. Przed nasunięciem zakładamy obejmy odpowiednio ustawiając, żeby nakrętki potem pasowały do zakręcenia. Dociskamy je powrotem kluczem 10.

Obrazek

Obrazek

9. Przykręcamy wspornik z klaksonem.

Obrazek

10. Składamy resztę.

Po kolei: przykręcamy nadkole,
dosuwamy zderzak by połączyć wężyk spryskiwaczy,
zabezpieczamy zawleczką,
przykręcamy zderzak,
przykręcamy gril,
zakładamy koło,
nalewamy spowrotem płyn do spryskiwacza.

I gotowe. Jakieś 1,5 do 2 godzin nie spiesząc się.

Dziękuję za uwagę.
Ostatnio zmieniony śr paź 24, 2012 02:05 przez krankor, łącznie zmieniany 1 raz.
pozdrawiam Grzegorz
peterb
Władca postów
Posty: 2029
Rejestracja: pt lut 25, 2011 16:10
Auto:: 1.4 TSI DSG HL 2016
Imię:: Piotr
Lokalizacja: Toruń
Podziękował: 16 razy
Otrzymał podziękowań: 30 razy

Post autor: peterb »

U mnie udało się bez odkręcania nadkola. :brawa:
PPD
Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
jeżu
Władca postów
Posty: 5606
Rejestracja: pn kwie 25, 2011 16:07
Auto:: PB8
Imię:: Tomek
Lokalizacja: KOL
Podziękował: 214 razy
Otrzymał podziękowań: 673 razy

Post autor: jeżu »

Grzegorz :piwo:
seba244
Expert
Posty: 1872
Rejestracja: ndz paź 30, 2011 14:35
Auto:: Touran
Imię:: .......
Lokalizacja: J-no
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Post autor: seba244 »

peterb pisze:U mnie udało się bez odkręcania nadkola. :brawa:
o to chodzi.... :ok:
Awatar użytkownika
krankor
Zaawansowany
Posty: 340
Rejestracja: śr wrz 28, 2011 10:22
Auto:: Touran 1T1, 1.9 AVQ 2004
Imię:: Grzegorz
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp-ska
Podziękował: 22 razy
Otrzymał podziękowań: 52 razy

Post autor: krankor »

Bez odkręcania nadkola też pewnie można. Ale nieco trudniej. Tak to widziałem.
pozdrawiam Grzegorz
Awatar użytkownika
Dodi
Władca postów
Posty: 3653
Rejestracja: pn maja 09, 2011 10:00
Auto:: Sharan 7N CFGB
Imię:: Paweł
Lokalizacja: Łuków
Podziękował: 29 razy
Otrzymał podziękowań: 58 razy

Post autor: Dodi »

krankor pisze:Bez odkręcania nadkola też pewnie można. Ale nieco trudniej. Tak to widziałem.
można, ja tak wymieniałem i nie było tak źle... ale za manual :piwo:
Awatar użytkownika
kowet
Zaawansowany
Posty: 348
Rejestracja: sob lip 16, 2011 21:31
Auto:: Touran 2,0 TDI DSG
Imię:: Tomek
Lokalizacja: Strzelce Opolskie
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Kontakt:

Post autor: kowet »

krankor, :piwo: za manuala - muszę się chyba za to zabrać, bo żona jak jeździ to mówi, że ludzie się dziwnie patrzą i pokazują, że auto się pali :) a gdzie kupić taką rurkę?
Już nie Touran :( ale Sharan...
Awatar użytkownika
Dodi
Władca postów
Posty: 3653
Rejestracja: pn maja 09, 2011 10:00
Auto:: Sharan 7N CFGB
Imię:: Paweł
Lokalizacja: Łuków
Podziękował: 29 razy
Otrzymał podziękowań: 58 razy

Post autor: Dodi »

kowet pisze:a gdzie kupić taką rurkę?
u Jarrego...
Awatar użytkownika
krankor
Zaawansowany
Posty: 340
Rejestracja: śr wrz 28, 2011 10:22
Auto:: Touran 1T1, 1.9 AVQ 2004
Imię:: Grzegorz
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp-ska
Podziękował: 22 razy
Otrzymał podziękowań: 52 razy

Post autor: krankor »

Też mam swoją od jarrego :D
pozdrawiam Grzegorz
Awatar użytkownika
jarry
Władca postów
Posty: 5698
Rejestracja: pn sty 17, 2011 15:04
Auto:: 1T1 '05, 521 '10, 542 '11
Imię:: Rołbert
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 584 razy
Otrzymał podziękowań: 828 razy

Post autor: jarry »

gwoli uściślenia - rurka oryginalnie ma 15cm a nie około 20 :) - popraw przy okazji :)
pozdraVWiam, jarry
TEL. 66(osiem) 403 66(dziewięć)


"Frustra vivit, qui nemini prodest"

*PW wyłączone - proszę pisać na email
*moje auto http://touranklub.pl/forum/viewtopic.php?p=7898
*mój kanał YT - http://www.youtube.com/user/VWTouranPol ... ist&view=1
Awatar użytkownika
krankor
Zaawansowany
Posty: 340
Rejestracja: śr wrz 28, 2011 10:22
Auto:: Touran 1T1, 1.9 AVQ 2004
Imię:: Grzegorz
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp-ska
Podziękował: 22 razy
Otrzymał podziękowań: 52 razy

Post autor: krankor »

Pisałem to jak już była zgięta i zamontowana. 20 było tak "z pamięci" :P Już poprawione.
pozdrawiam Grzegorz
Awatar użytkownika
kowet
Zaawansowany
Posty: 348
Rejestracja: sob lip 16, 2011 21:31
Auto:: Touran 2,0 TDI DSG
Imię:: Tomek
Lokalizacja: Strzelce Opolskie
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Kontakt:

Post autor: kowet »

krankor,
dzięki ci za manuala - zrobiłem też u mnie i dowiedziałem się, że mam jakąś dziwną pompkę od webasto, a co do rurki to gość od webasto polecił mi inną (bardziej wytrzymałą) gdyż prawdopodobnie w Zabrzu jeden Turek się spalił od Wabasto - zajął się zderzak i poszło całe autko :(
Załączniki
dz500zabud 003.jpg
dz500zabud 002.jpg
dz500zabud 005.jpg
dz500zabud 006.jpg
Już nie Touran :( ale Sharan...
Awatar użytkownika
krankor
Zaawansowany
Posty: 340
Rejestracja: śr wrz 28, 2011 10:22
Auto:: Touran 1T1, 1.9 AVQ 2004
Imię:: Grzegorz
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp-ska
Podziękował: 22 razy
Otrzymał podziękowań: 52 razy

Post autor: krankor »

Cieszę się, że pomogłem. Moja zapewne się przepaliła po może 6 latach. Takiego Tourana z przedmuchem kupiłem. Swoją rurkę mam od jarrego. Fabryczna.
A Twoja pompka faktycznie wygląda na podrasowaną taśmą, ale grunt, że działa :D
pozdrawiam Grzegorz
Awatar użytkownika
jeżu
Władca postów
Posty: 5606
Rejestracja: pn kwie 25, 2011 16:07
Auto:: PB8
Imię:: Tomek
Lokalizacja: KOL
Podziękował: 214 razy
Otrzymał podziękowań: 673 razy

Post autor: jeżu »

Ile z ciekawości stoi taka rurka?
Awatar użytkownika
Dodi
Władca postów
Posty: 3653
Rejestracja: pn maja 09, 2011 10:00
Auto:: Sharan 7N CFGB
Imię:: Paweł
Lokalizacja: Łuków
Podziękował: 29 razy
Otrzymał podziękowań: 58 razy

Post autor: Dodi »

jeżu pisze:Ile z ciekawości stoi taka rurka?
dałem całe 20 zł :mrgreen:
ODPOWIEDZ